Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Rölöve ve Restorasyon | İMÇ307 | 5 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Parısa GÜNEŞ |
Ders Veren | Doç. Dr. Parısa GÜNEŞ Dr. Öğr. Üyesi Serdar KASAP |
Amaç |
Kültür mirasımızın bir parçası olan tarihi yapılar, geçmiş kültürlerin yapı teknolojisi, yaşam kültürü hakkında ipuçları taşırlar. Bu değerlerin gelecek kuşaklara aktarılması için ilk adım belgelemedir. Bu ders sonucunda öğrencilerin tarihi bir yapının belgelenmesi ve nasıl korunacağı konusunda bilgi sahibi olmaları, günümüzde kullanılmayan yapı teknolojileri, malzeme ve stillerini anlamaya yönelik bir çaba içine girmeleri amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Tarihsel olarak rölöve çıkarmanın geçmişine bakılacak, neden böyle bir belgeleme çalışmasına gerek duyulduğu konu edilecektir. Dersin uygulama bölümünde nasıl rölöve alınacağı ve rölöve projesinin nasıl hazırlanacağı örnek bir çalışmada uygulanacaktır. Restorasyon kuramları ve uygulama yöntemleri ele alınacaktır. Ülkemizden ve dünyadan koruma örneklerine yer verilecektir. Korumanın yasal boyutu ve projelendirme süreci tanıtılacaktır. |
Ders Kaynakları |
M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007.
Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009. D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000 E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005 C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999. C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007. .Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001. E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 2 | 7 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,96 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel terminoloji | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Mimari Rölöve: Tanım, Tarih, Çeşitler, Araçlar, Adımlar | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Mimari ölçüm ve çizim uygulaması | Tartışmalı Ders Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması |
4 | Restorasyon: Koruma düşüncesi ve strüktürel hasara yol açan etkenler | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Restorasyon teknikleri ve restorasyon projesinin hazırlanması | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Restorasyon örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
7 | Mevcut Bina Rölöve Alımı (ÖLÇÜM) | Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
9 | Mevcut Bina Rölöve Alımı (ÇİZİM) | Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması |
10 | Mevcut Bina Rölöve Alımı Restorasyon projesi (Araştırma & Rölöve)(ÇİZİM) | Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması |
10 | Mevcut Bina Rölöve Alımı Restorasyon projesi (Araştırma & Rölöve)(ÇİZİM) | Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması |
12 | Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Restitüsyon & Restorasyon) | |
13 | SUNUMLAR | Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
13 | SUNUMLAR | Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kültür varlığını koruma bilinci konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
Koruma kuramı konusunda ulusal/ulusalarası kavramsal, yasal konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Grup Çalışması Saha / Arazi Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
Mevcut yapıların belgelenmesi konusunda araştırma yaparak, yazılı, sözlü sunabilmek | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Grup Çalışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kültür varlığını koruma bilinci konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 4 |
Koruma kuramı konusunda ulusal/ulusalarası kavramsal, yasal konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak | 5 | 5 | 2 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 |
Mevcut yapıların belgelenmesi konusunda araştırma yaparak, yazılı, sözlü sunabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 |