Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kentleşme Tarihi | İMÇ415 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Parısa GÜNEŞ Dr. Öğr. Üyesi Serdar KASAP |
Ders Veren | Doç. Dr. Parısa GÜNEŞ Dr. Öğr. Üyesi Serdar KASAP |
Amaç |
Kent olgusunun, kentleşme süreçlerinin tarihsel süreçte ortaya çıkış ve gelişim nedenlerinin kavranması, kentleşme süreçlerinin başlangıcını tetikleyen coğrafik, sosyolojik, ekonomik, politik ve kültürel nedenlerin irdelenmesidir. |
Ders İçeriği |
Eskiçağdan başlayarak modern çağ ve günümüze kadar tarih boyunca kentlerin, kentleşme olgusunun ortaya çıkış nedenleri ve etkileyen faktörler incelenecektir. Bu bağlamda dönem kentlerinin mekânsal, ekonomik, sosyolojik, kültürel ve politik yapılarından örnekler verilerek kentlerin ortaya çıkmış, oluşma ve düzenlenme felsefeleri irdelenecek, kentsel anlayışın değişim ve gelişimleri vurgulanacaktır. |
Ders Kaynakları |
Aktüre, Sevgi. Anadolu’da Demir Çağı Kentleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2003.
Mumford, Lewis. Tarih Boyunca Kent, çev. G. Koca ve T.Tosun, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2007. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 15 |
Uygulama 2 | 15 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 7 | 21 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 9 | 9 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 2 | 8 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,80 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin kapsamı, temel kavramlar ve kent tarihinin önemi | Ders |
2 | Paleolitik çağ; kutsal sığınak, köy ve müstahkem yer, mezarlık ve kutsal yerler | Ders |
3 | Neolitik çağ; evcilleştirme-tarım, yerleşik hayata geçiş, avcının yeni rolü (Çatalhöyük, Çay Önü, Nevali Çori gibi yerleşim örnekleri) | Ders |
4 | İlk kentsel planlama örnekleri | Ders |
4 | İlk kentsel planlama örnekleri | Ders |
6 | Antik Yunan ve Polis Kent Modelinin Ortaya Çıkışı (Milet, Olimpia, Priene, Delphi Kent Örnekleri) | Ders |
7 | Roma Kentleri (Cosa, Antica, Pompei, Roma Kent Örnekleri) / Yunan Şehirciliğinden Roma Şehirciliğine Görülen Değişim | Ders |
8 | Ara Sınav | Sözlü |
9 | 11.yy Avrupası’nda Ortaçağ Şehirleri ve Ortaçağ Şehirciliği | Ders |
10 | 15.yy Rönesans Dönem Şehirciliği | Ders |
11 | 16.yy Barok Dönem Şehirciliği / Rönesans- Barok Dönem Şehircilik Anlayışında Görülen Değişimler | Ders |
12 | Sanayi Devrimi – 19.yy Avrupa’da Kent ve Planlama | Ders |
12 | Sanayi Devrimi – 19.yy Avrupa’da Kent ve Planlama | Ders |
14 | Genel Değerlendirme- Bütüncül Kentleşme Tarihi Süreç Okuması | Ders Tartışmalı Ders |
15 | Final Sınavı | Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Farklı dönem anlayışlarının kentlerde mekânsal düzenlemeye olan etkilerini tespit eder ve irdeler. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Kentsel oluşum ve değişim süreçlerini politik, mekânsal, ekonomik ve sosyolojik bağlamda sorgulama yapar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tarih boyunca kent algısında görülen değişimleri çözümleyebilme yetisine sahiptir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Farklı dönem anlayışlarının kentlerde mekânsal düzenlemeye olan etkilerini tespit eder ve irdeler. | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Kentsel oluşum ve değişim süreçlerini politik, mekânsal, ekonomik ve sosyolojik bağlamda sorgulama yapar. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 |
Tarih boyunca kent algısında görülen değişimleri çözümleyebilme yetisine sahiptir. | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 |