Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri | SAY203 | 3 | 2 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
Ders Veren | Doç. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
Amaç |
Bilim ve diğer bilgi türleri arasındaki farkı, bilimsel araştırma sürecini, araştırma konularının seçiminde dikkate alınması gereken ölçütleri ve bir konuyu araştırılabilir hale getirmenin yollarını, hata kaynaklarını, ölçüm ve ölçek türleri ile geçerlik ve güvenirlik konularını, örnekleme yapmanın gerekliliği ve yöntemleri ile araştırma yaklaşımlarını öğrenmiş olacak ve anket, mülakat ve gözlem yöntemlerini uygulayabilecektir. |
Ders İçeriği |
Bilim, pozitivist ve pozitivist ötesi bilim yaklaşımları; bilimsel araştırmalarda kullanılan temel kavramlar; bilimsel araştırma süreci ve aşamaları; eleştirel kaynak incelemesi; araştırmalarda hata kaynakları; araştırmalarda ölçüm, ölçek türleri; geçerlik ve güvenirlik; örnekleme; araştırma yaklaşımları; anket, mülakat ve gözlem yöntemleri ve türleri. |
Ders Kaynakları |
Ali Yıldırım, Hasan Şimşek, 2008, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara
Erhan Ayşan, 2009, İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Osman Hayran, 2012, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Ve İstatistik Yöntemler, Nobel Tıp Kitabevi Semra Erdoğan, Nursen Nahcivan, Nihal Esin (2014), Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Sabahat Güven Tezcan (2017), Temel Epidemiyoloji, Hipokrat Kitabevi,Ankara Niyazi Karasar, 2008, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Kitabevi, Ankara |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 16 | 1 | 16 |
Final | Final | 30 | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş ve dersin amacının tanıtılması | Ders |
2 | Araştırma sürecine giriş | Ders |
3 | Araştırma problemi, araştırmanın amacı, değişkenler | Ders |
4 | Nicel kantitatif araştırma yöntemleri | Ders |
5 | Örnekleme yöntemleri | Ders |
6 | Tanımlayıcı ve Kesitsel Araştırmalar | Ders |
7 | Ara sınav | Ders |
8 | Vaka Kontrol Araştırmaları | Ders |
9 | Kohort Araştırmaları | Ders |
10 | Nitel Araştırmalar | Ders |
11 | Yöntemsel Araştırmalar | Ders |
12 | Araştırma etiği | Ders |
13 | Temel istatistiksel yöntemler | Ders |
14 | Örnek araştırma incelemesi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilgi ve bilim kavramları ile bilimsel araştırma hakkında genel bilgi edinebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Veri analizi ve veri analizinde kullanılan istatistiksel yöntemlerini öğrenebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Araştırma etiğinin önemini kavrayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Araştırma yöntemlerini ve sürecini açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bilimsel araştırma sonuçlarının rapora dönüştürülmesini öğrenebilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilgi ve bilim kavramları ile bilimsel araştırma hakkında genel bilgi edinebilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 |
Veri analizi ve veri analizinde kullanılan istatistiksel yöntemlerini öğrenebilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 |
Araştırma etiğinin önemini kavrayabilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 |
Araştırma yöntemlerini ve sürecini açıklayabilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 |
Bilimsel araştırma sonuçlarının rapora dönüştürülmesini öğrenebilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 |