Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi ve Akreditasyon | SAY403 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. İlknur KIRAN MORKOÇ |
Amaç |
Sağlık işletmeleri son derece dinamik, değişken ve rekabetin yoğun olduğu bir ortamda hizmet vermektedir. Böyle bir ortamda insan sağlığını koruma ve iyileştirme fonksiyonunu dolayısıyla toplumun sağlık düzeyini yükseltme görevini üstlenen sağlık sektörünün etkili ve verimli tarzda yönetilmesi son derece önemlidir. Toplumun kıt kaynaklarını önemli ölçüde tüketen sağlık kurumlarının kendilerinden beklenen artı değeri yaratmaları ancak kalite yönetimi anlayışını hayata geçirmeleri ile mümkündür. bu ders öğrencilere kalite yönetimi bilgi ve teorilerini uygulamaya geçirmeye yardımcı olmaktadır. sağlık işletmelerinde kalite kavramı, kalite yönetimine çağdaş yaklaşımlar, kalite ile ilgili değerlendirme sistemleri, akreditasyon, müşteri değeri yaratma, hizmet kalitesinin arttırılması gibi konuları işlenmektedir. |
Ders İçeriği |
Kalite kavramı ve tarihi gelişimi, sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirmede yöneticinin rolü, hizmet kalitesi modelleri, sağlık kurumlarında müşteri memnuniyeti ve müşteri memnuniyetinin ölçümü, Türkiye'de hastanelerde kalite anlayışı, sağlık kurumlarında kaliteli hizmetin önemi, sağlık hizmetlerinde kalitenin ölçülmesi, Türkiye'de sağlık hizmetleri kalitesinin ölçümü, kalite iyileştirmede ekip çalışması, kalite iyileştirmede en çok kullanılan ekip çeşitleri, sağlık hizmetlerinde akreditasyon, belgelendirme, kalite ödülleri, hasta güvenliği. |
Ders Kaynakları |
Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
Dhillon, B.S., (2007), Reliability Technology, Human Error, and Quality in Health Care, CRC Press, USA Varkey, P. (2010), Medical Quality Management; Theary and Practice, Jones and Bartlett Publichers, USA. Stoecklein, M. (2005), ?Quality Improvement Systmes, Theories, and Tools?, (Edit. Scott B. Ransom, Maulik s. Joshi, and David B. Nash), The Healthcare Quality Book; Vision, Stretegy, and Tools, Health Administration Press, Washington. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,67 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kalitenin tanımı, genel kavram olarak kalite, sağlık hizmetinde kalite, kalitenin bileşenleri, kalitenin boyutları, özellikleri | Ders |
2 | Sanayi Devrimi öncesi kalite, Sanayi Devrimi sonrası kalite yönetimi, II. Dünya Savaşı sonrası çağdaş kalite yönetimi, 1980 sonrası kalite, günümüz kalite anlayışı ve kalite yönetim anlayışı | Ders |
3 | Kalite kültürü ve değişim | Ders |
4 | Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi, önemi, ilkeleri, sağlık hizmetlerinde TKY uygulama örnekleri | Ders |
5 | Temel kalite araçları | Ders |
6 | Yalın yönetim | Ders |
7 | 6 Sigma | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Hizmet kalite kriterleri (kamu ve özel hastaneler) | Ders |
10 | ISO 9000 standartları ve sağlıkta uygulanması | Ders |
11 | Hizmet kalitesinin ölçümü | Ders |
12 | Sağlık hizmetlerinde akreditasyon | Ders |
13 | Dünyadaki sağlık akreditasyon programları | Ders |
14 | Sınav öncesi genel tekrar | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kalite ve kalite ile ilgili kavramları açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kalite iyileştirme tekniklerini kullanabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kalite gelişimini tartışabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Temel kalite araçlarını açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kalite ile ilgili kavramları ve araçları sağlık yönetimi alanına entegre edebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kalite ve kalite ile ilgili kavramları açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 |
Kalite iyileştirme tekniklerini kullanabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Kalite gelişimini tartışabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 |
Temel kalite araçlarını açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 |
Kalite ile ilgili kavramları ve araçları sağlık yönetimi alanına entegre edebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |