Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilim Etiği | SAY224 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | SAĞLIK YÖNETİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Şeyma ERBAY MERMER |
Amaç |
Bu dersin amacı; öğrencilerin bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri bilmelerini sağlamaktır. Ayrıca bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını kavramaktır. |
Ders İçeriği |
Bilim ve bilimsel araştırmanın tanımı, bilimsel eserlerde özgünlük meselesi ve bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar, bilimsel araştırmada uygulanabilecek yöntemler, basılı yayınların araştırılması ve veritabanlarının kullanımı ile internet üzerinden güvenilir kaynaklara erişim, etik ve yayın etiği kavramları ile, intihal, kendinden intihal, diğer ihlaller ve yaptırımlar. |
Ders Kaynakları |
Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi,
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 51 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Programın tanıtımı ve dersin kurallarının belirlenmesi | Ders |
2 | Kaynak tarama | Ders |
3 | Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi | Ders |
3 | Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi | Ders |
5 | Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar | Ders |
5 | Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar | Ders |
7 | Bilimsel yayınlarla ilgili etik kurallar | Ders |
8 | ARA SINAV | Ders |
9 | Bilimde etik dışı davranışlar | Ders |
10 | Bilimde etik dışı davranışların nedenleri / Bilimde etik dışı davranışları önleme yolları | Ders |
10 | Bilimde etik dışı davranışların nedenleri / Bilimde etik dışı davranışları önleme yolları | Ders |
12 | Bilim insanı, etik ve toplum / Bilim etiğinde temel ilkeler | Ders |
13 | Meslek etiği | Ders |
14 | Dersin Değerlendirilmesi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralları açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Yayın ve sunum süreciyle ilgili etik kuralları açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını tartışabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bilimdeki etik dışı davranışları açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 |
Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralları açıklayabilir. | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 |
Yayın ve sunum süreciyle ilgili etik kuralları açıklayabilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 |
Bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını tartışabilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 |
Bilimdeki etik dışı davranışları açıklayabilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 |