Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İşaret Dili | MOS120 | 3 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | HİBRİD VE ELEKTRİKLİ TAŞITLAR TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Kadriye Selin BUDAK |
Ders Veren | |
Amaç |
Dersi seçen öğrencilerin temel seviyede bu dili kullanma becerisi kazanmaları, sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde işitme yetersizliği ola bireylerle iletişim kurma ve bilgi aktarımını sağlama düzeyinde Türk işaret dilinin temel kavram ve becerilerini kullanabilmeleri |
Ders İçeriği |
İşaret diliyle ilgili temel kavramlar; Türk işaret dili, tarihi ve özellikleri; Türk işaret dilinde harfler; Ses bilgisi; işaretin iç yapısı, eş zamanlılık ve ardışıklık; ses bilgisi açısından el alfabesi; işaret dilinde şekil bilgisi, işaretin yapılanışı ve biçimleniş; sözcük sınıfları ve zamirler; işaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; soru cümleleri; işaret dilinde anlam bilimi; anlam ve gönderim, anlam türleri, deyimler; Türk işaret dili ile karşılıklı konuşma. |
Ders Kaynakları |
Hacettepe Üniversitesi Edebiyat FakültesiTürk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı ve eski Türk Dil Kurumu Başkanı Prof.Dr. Şükrü Haluk AKALIN’ın Türk İşaret Dili Tarihçesine ilişkin çalışmaları
MEB. (2012) Türk İşaret Dili Sözlüğü. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi I | Ders |
2 | Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi II | Ders |
3 | Türk işaret dilinin tanımı, Türk işaret dili hakkında genel bilgi, işitme engellinin özellikleri, işaret diliyle ilgili temel kavramlar | Ders |
4 | Türk işaret dilinin tarihi ve özellikleri, Türk işaret dili alfabesi, Türk işaret dilinde harfler | Ders |
5 | Ses bilgisi; işaretin iç yapısı, eş zamanlılık ve ardışıklık; ses bilgisi açısından el alfabesi | Ders |
6 | El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin işlevi | Ders |
7 | Türk işaret dilinde şekil bilgisi, işaretin yapılanışı ve biçimlenişi; tek ve çift el kullanımı, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi | Ders |
9 | ARA SINAV | Ders Sözlü |
10 | Sözcük sınıfları ve zamirler, zıt anlamlılar, zaman zarfları | Ders |
11 | İşaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; El-beden uyumu, yüz ifadesi-mesaj uyumu; işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama İşaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; El-beden uyumu, yüz ifadesi-mesaj uyumu; işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama | Ders |
12 | Soru cümleleri, evet-hayır cümleleri, olumsuz cümleler | Ders |
13 | Türk işaret dilinin kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma, duygu ve düşünceleri aktarma | Ders |
14 | Türk işaret dili ile karşılıklı konuşma, karşı tarafı anlama, sunum | Ders Küçük Grup Tartışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci bu derste Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi edinir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
TİD alfabesini, temel cümle yapılarını, evet-hayır sorularını, olumsuz cümleleri, zaman ve zamanla bağlantılı soruları, sayıları, soru sözcüklerini ve fiilleri öğrenir. | Sözlü Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Öğrendikleri ile ilgili sınıfta bol örnekli alıştırmaları uygulayabilir. | Sözlü Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Öğrenci temel düzeyde işaret dilini öğrenebilir. | Sözlü Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
İşaret dilinde tercüme ederek, işitme engellilerle iletişim kurmayı öğrenir. | Sözlü Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci bu derste Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi edinir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
TİD alfabesini, temel cümle yapılarını, evet-hayır sorularını, olumsuz cümleleri, zaman ve zamanla bağlantılı soruları, sayıları, soru sözcüklerini ve fiilleri öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrendikleri ile ilgili sınıfta bol örnekli alıştırmaları uygulayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci temel düzeyde işaret dilini öğrenebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İşaret dilinde tercüme ederek, işitme engellilerle iletişim kurmayı öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |