Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Scada Sistemleri | ELO224 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | MEKATRONİK |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze olarak verilmektedir. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Ayça KIYAK YILDIRIM |
Ders Veren | Öğr. Gör. Mithat YANIKÖREN |
Amaç |
Bilgisayarlı veri toplama ve kontrol sitemleri uygulamaları, SCADA sistemi kurma ve kayıt tutma işlemlerinin öğrenilmesi amaçlanmıştır. |
Ders İçeriği |
Bilgisayar yardımı ile veri toplama ve işleme, uzaktan kontrol, scada programlarının incelenmesi, ileri düzey PLC uygulamaları ve operatör panel kullanılarak HMI tasarımlarının yapılmasından oluşmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Endüstriye Dönük Uygulamalı SCADA Uygulamaları
TIA PORTAL ile Operatör Panel ve SCADA Programlama |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,71 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş gerçek zamanlı programlama yapan sistemlerin incelenmesi | |
2 | Bilgisayarlı Veri toplama ve kontrol için gerekli temel yazılım ve donanım | |
3 | WinCC Scada programının kurulumunun yapılması | |
4 | Yeni bir proje oluşturmak ve proje özelliklerinin belirlenmesi | |
5 | Etiket (Tag) kapasiteleri ve ilişkileri | |
6 | Ekran tasarımı, nesnelerin kütüphaneden seçilmesi ve kullanılması | |
7 | Port ayarlarının yapılması ve PLC ile haberleşme | |
8 | ARA SINAV /Sahadan gelen analog ve dijital işaretler ile kontrol işlemlerinin yapılması | |
9 | Ekrandan verilen komutlarla kontrol | |
10 | Alarm fonksiyonlarının incelenmesi | |
11 | Raporlama, arşiv fonksiyonlarının incelenmesi | |
12 | Örnek bir scada projesinin oluşturulması | |
13 | Operatör panel kullanımı | |
14 | PLC ve operatör panel kullanımı ile ilgili örnek projeler |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilgisayar destekli veri toplama ve kontrol hakkında bilgi edinir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
SCADA programlarıve WinCC scada programının kullanılmasını öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Sunum / Seminer | Problem Çözme Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
SCADA ve PLC ile haberleşme ve veri işlemleri, otomasyon, uzaktan kontrol sistemlerini öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar destekli veri toplama ve kontrol hakkında bilgi edinir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 |
SCADA programlarıve WinCC scada programının kullanılmasını öğrenir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
SCADA ve PLC ile haberleşme ve veri işlemleri, otomasyon, uzaktan kontrol sistemlerini öğrenir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |