Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İktisadi Düşünceler Tarihi | İKT5013 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | İKTİSAT YL TEZLİ İÖ |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders iktisadi düşüncenin gelişiminde iz bırakmış iktisatçıların nasıl düşündüklerini ve nasıl analiz yaptıklarını inceler. İktisadi düşüncenin modern iktisadi analize doğru düz bir hat şeklinde gelişmediğini göstermeye çalışır. İktisadın gelişimi, yoğun tartışmalara rağmen, dilde ve özde kimi zaman çözümlenip, kimi zaman çözümlenemeyen sıçramalar ve geri dönüşlerle karışık bir şekilde olmuştur. Dersin amacı öğrencilerin bu karmaşık tarihi anlamalarını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Ders iktisadi analizin Aristoteles ve Thomas Acquinas'a uzanan başlangıcından hareketle klasik öncesi iktisatçılara, Mercantilistlere ve Fizyokratlara döner. Adam Smith, David Ricardo ve Karl Marx üzerinden klasik iktisat detaylı bir şekilde incelenir. Neoklasik iktisadın temsilcileri olarak Léon Walras ve Alfred Marshall incelendikten sonra bu iktisadın eleştirisine, önce Keynesyen iktisada sonra da sermaye teorisi tartışmalarına dönülür. Son iki ders modern gelişmelere ayrılmıştır. Önce Piero Sraffa ve onun elinde klasik iktisadın yeniden canlanışını, sonra da Evrimci ve Kurumsalcı yaklaşımlar tartışacağız. |
Ders Kaynakları |
HUNT, E. K. (2005) İktisadi Düşünce Tarihi, Dost Kitabevi
SKOUSEN, Mark (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Adres Yayınları KÜÇÜKKALAY, A. Mesud (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Beta Basım Yayım KAZGAN, Gülten (1980) İktisadi Düşünce veye Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi SAVAŞ, Vural Fuat (1999) İktisadın Tarihi, Siyasal Kitabevi |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Klasikler Öncesi İktisatçılar I: Aristoteles ve Aquina'lı Thomas'dan Skolastiklere | Ders |
2 | Klasikler Öncesi İktisatçılar II: Merkantilistler | Ders |
3 | Klasikler Öncesi İktisatçılar III: Fizyokratlar | Ders |
4 | Klasik İktisatçılar I: Adam Smith | Ders |
5 | Klasik İktisatçılar II: David Ricardo | Ders |
6 | Klasik İktisatçılar III: Karl Marx | Ders |
7 | Ara Sınav | Ders |
8 | Klasik İktisadın Yapısı, Neoklasik İktisadın Ortaya Çıkışı ve Neoklasik İktisadın Yapısı | Ders |
9 | Neoklasik İktisat I: Léon Walras (Lausanne Ekolü) | Ders |
10 | Neoklasik İktisat II: Alfred Marshall (Cambridge Ekolü) | Ders |
11 | Neoklasik İktisadın Eleştirisi I: Eksik İstihdam Dengesi ve John Maynard Keynes | Ders |
12 | Neoklasik İktisadın Eleştirisi II: Sermaye Teorisi Tartışması | Ders |
13 | Modern Alternatifler I: Piero Sraffa ve Klasik Politik İktisadın Yeniden Canlanışı | Ders |
14 | Modern Alternatifler II: Evrimci ve Kurumsalcı Yaklaşımlar | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilimsel bilginin düz bir çizgi şeklinde gelişmediğinin kopuşlar ve geri dönüşlerle geliştiğini anlamak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
İktisadi düşüncenin gelişiminin klasik anlayıştan neoklasik anlayışa doğru bir evrilme olmadığını anlamak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Klasik iktisadın yapısının neoklasik iktisadın yapısından farklı olduğunu anlamak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Neoklasik sentez ve Keynes’in makroiktisadi yaklaşımına mikro temeller oluşturma şeklinde ortaya çıkan çeşitli sentez çabalarına rağmen, Keynes’in analizinin yapısının neoklasik analizden farklı olduğunu anlamak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sosyal ve politik gelişmelerle iktisat teorilerinin gelişmeleri arasındaki bağlantıyı anlamak. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilimsel bilginin düz bir çizgi şeklinde gelişmediğinin kopuşlar ve geri dönüşlerle geliştiğini anlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İktisadi düşüncenin gelişiminin klasik anlayıştan neoklasik anlayışa doğru bir evrilme olmadığını anlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Klasik iktisadın yapısının neoklasik iktisadın yapısından farklı olduğunu anlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Neoklasik sentez ve Keynes’in makroiktisadi yaklaşımına mikro temeller oluşturma şeklinde ortaya çıkan çeşitli sentez çabalarına rağmen, Keynes’in analizinin yapısının neoklasik analizden farklı olduğunu anlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sosyal ve politik gelişmelerle iktisat teorilerinin gelişmeleri arasındaki bağlantıyı anlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |