EN
  • Anasayfa
  • BYM102 Genel Biyoloji (2024 - 2025 / 2. Yarıyıl)
  • EN
BYM102 - Genel Biyoloji
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Genel Biyoloji BYM102 2 3 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
BİYOMÜHENDİSLİK
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze- Online
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı öğrencilerin; Biyoloji bilgileri konusundaki altyapılarını güçlendirmek ve daha sonra görecekleri ayrıntılı dersler için temel bilgi birikimi sağlamaktır.

Ders İçeriği

Biyolojik yapıların hücre düzeyinden tek hücreli canlılara, çok hücreli ilkel canlılardan gelişmiş bitki ve yayvanlara uzanan çeşitliliğinin öğrenilmesi. Bu canlıların birbirleriyle ve çevreye olan ilişkilerinin incelenmesi.

Ders Kaynakları Biyoloji Campbell Reece Çeviri Ed.: Ertunç Gündüz, Ali Demirsoy, İsmail Türkan.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 1 4
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 4 1 4
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 1 1 1
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 81
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,18
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bilimsel yöntem nedir? Biyolojinin Tarihçesi, Hücre Teorisi, Evolusyon Teorisi ve Canlıların Sınıflandırılması makromoleküllerin Yapısı ve Fonksiyonları: Karbonhidratlar, Lipidler, Proteinler ve Nukleik Asitler. Hücre: Eukaryotik ve Prokaryotik Hücre Karşılaştırması Ders Beyin Fırtınası Gösterim
2 Hücre İçi Organellerin Yapı ve İşlevleri: Nukleus ve Ribozomlar, Endomembran sistemi ( endoplazmik retikulum, golgi aygıtı, lisosom, vakuoller), Diğer Membranöz Organeller (mitokondria, kloroplast, peroksizomlar), Sitoskleton, Hücre hareketliliği (flagel ve iller), Hücre Yüzeyleri ve Bağlantilar, Bitki ve Hayvan Hücresinin Karşılaştırılması Ders Beyin Fırtınası Gösterim
3 Membranlar; Membranın yapısı, Membranın Çevreyle İlişkisi (seçici permeabilite, pasif difüzyon, ozmotik denge, kolaylaştırılmış difüzyon, aktif transport, iyon pompalarının çalışması, büyük moleküllerin transportu. Ders Gösterim
4 Hücredeki Enerjitik İlişkiler (Metabolizma, enerji ve yaşam, enzimler, metabolizmanın kontrolu) Katabolik Prosesler, Redox Reaksiyonları, Elektron Akışı, Elektron Taşınımları Aerobik Solunum, Glikolizis, Piruvatın Oksidasyonu, Krebs Çevrimi, Elektron Transport Sistemi . Fermentasyon. Ders Gösterim
5 Fotosentez, Işık, Fotosentez Yapan Canlılar, Kloroplast, Fotosentez Yol İzleri, Işık Reaksiyonları, Kalvin Çevrimi, Karbon Çevriminde Alternatif Mekanizmalar Ders Gösterim
6 Hücre Bölünmesi, Mitoz Bölünme, Mitoz bölünme safhaları, Hücre Siklusunun Düzenlenmesi Ders Beyin Fırtınası Gösterim
7 Döllenme, Mayoz Bölünme ve Safhaları, Eşeyli Üreme Devreleri, Mayoz ve Mitoz Bölünmenin Karşılaştırılması, Genetik variasyonun orijini, Genotip ve Fenotip, Mendel Kuralları ve Kalıtım Ders Beyin Fırtınası Gösterim
7 Döllenme, Mayoz Bölünme ve Safhaları, Eşeyli Üreme Devreleri, Mayoz ve Mitoz Bölünmenin Karşılaştırılması, Genetik variasyonun orijini, Genotip ve Fenotip, Mendel Kuralları ve Kalıtım Ders Beyin Fırtınası Gösterim
9 Canlılığın orijini, Evrim prosesleri ve Türlerin orijini, Filogeni ve Sistematikler Eşey kromozomları, Eşey Belirlenmesi, Eşeye Bağlı Karakterin Kalıtımı, Mendel Kurallarından Sapmalar, İki ve çok faktörlü açılmalar; çok allellilik. Tam Dominantlık, Eşdeğer Kalıtım Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
10 Letalite, Multipli Allelizm, Epistasi, Komplementerlik, Engelleyicilik, Eklemelilik (Aditif), Pleiotropi, Penetrans, Ekspresivite çok allellilik. Tam Dominantlık, Eşdeğer Kalıtım Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
11 Eukaryotik çeşitlilik: Protistler nedir?, Protistlerin filogenisi, hücre şekli ve büyüklüğü, yaşam şekilleri Protistlerin ekolojik önemi, Protistlerde çeşitlilik: Diplomonadida, Parabasala, Euglenozoa, Alveolata, Stramenophila , Rhodophyta, Chlorophyta Mycetozoa. Kalıtım Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
12 Bitkilerde çeşitlilik: Tohumlu ve tohumsuz bitkiler; Bryofitler, Vasküler bitkilerTohumlu bitkiler: Gymnospermler, angiospermler. Bitkilerde Dokular: Meristematik dokular, Parankima, Destek doku, Salgı doku, İletim dokuları Bitkilerde organlar: Kök tipleri Gövde tipleri ,Yaprak tipleri ve Tohum - meyve tipleri. Kalıtım Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
13 Hayvanlarda Çeşitlilik: Hayvanların bazı genel özellikleri, Hayvanların sınıflandırılması; Omurgasızlar, Omurgalılar Hayvan yapısı ve fonksiyonuna giriş; Embriyonik dokular, Dokular (Epitel doku, Bağ doku, Sinir doku, Kas doku), Organlar, Sistemler Hayvanlarda beslenme mekanizmaları (Depo beslenme, Süspansiyon beslenme, Herbivorlar, Predasyon, Parazitizm). Hayvanların üremesi, Eşeyli ve eşeysiz üreme mekanizmaları. Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
14 Ekolojik Kavramların Tanımlanması, Organizmaların dağılımını etkileyen faktörler, Sucul ve Karasal Çevreler, Populasyon Ekolojisi: Populasyon BüyümesiTürler Arası Etkileşim (Predatör-prey etkileşimler, simbiosis),Rekabet , Kommunite Ekolojisi: Ekolojik Kommunitelerin Dağılımını etkileyen Faktörler, Ekosistemler, Ekosistemlerde primer üretim,Sekonder üretim Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Temel biyoloji bilgileri kazanmak. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Biyoloji ile ilgili çalışma konuları hakkında emel bilgiler edinmek. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Canlıların yaşamsal fonksiyonlarını kavramak. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Canlıların birbirleriyle ve ortamla olan ilişkilerini kavramak. Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Doğa ile insan ilişkisini kurarak fayda-zarar yaklaşımı kazanmak Yazılı Sınav Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Temel biyoloji bilgileri kazanmak. 4 5 4 4 3 4 4 5 5 5 5
Biyoloji ile ilgili çalışma konuları hakkında emel bilgiler edinmek. 5 5 4 4 3 4 4 5 5 5 5
Canlıların yaşamsal fonksiyonlarını kavramak. 5 5 4 4 3 4 4 5 5 5 5
Canlıların birbirleriyle ve ortamla olan ilişkilerini kavramak. 5 5 4 4 3 4 4 5 5 5 5
Doğa ile insan ilişkisini kurarak fayda-zarar yaklaşımı kazanmak 4 5 4 4 3 4 4 5 5 5 5