Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Genel Biyoloji | BYM102 | 2 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze- Online |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı öğrencilerin; Biyoloji bilgileri konusundaki altyapılarını güçlendirmek ve daha sonra görecekleri ayrıntılı dersler için temel bilgi birikimi sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Biyolojik yapıların hücre düzeyinden tek hücreli canlılara, çok hücreli ilkel canlılardan gelişmiş bitki ve yayvanlara uzanan çeşitliliğinin öğrenilmesi. Bu canlıların birbirleriyle ve çevreye olan ilişkilerinin incelenmesi. |
Ders Kaynakları |
Biyoloji Campbell Reece Çeviri Ed.: Ertunç Gündüz, Ali Demirsoy, İsmail Türkan.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 1 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 1 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,18 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem nedir? Biyolojinin Tarihçesi, Hücre Teorisi, Evolusyon Teorisi ve Canlıların Sınıflandırılması makromoleküllerin Yapısı ve Fonksiyonları: Karbonhidratlar, Lipidler, Proteinler ve Nukleik Asitler. Hücre: Eukaryotik ve Prokaryotik Hücre Karşılaştırması | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
2 | Hücre İçi Organellerin Yapı ve İşlevleri: Nukleus ve Ribozomlar, Endomembran sistemi ( endoplazmik retikulum, golgi aygıtı, lisosom, vakuoller), Diğer Membranöz Organeller (mitokondria, kloroplast, peroksizomlar), Sitoskleton, Hücre hareketliliği (flagel ve iller), Hücre Yüzeyleri ve Bağlantilar, Bitki ve Hayvan Hücresinin Karşılaştırılması | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | Membranlar; Membranın yapısı, Membranın Çevreyle İlişkisi (seçici permeabilite, pasif difüzyon, ozmotik denge, kolaylaştırılmış difüzyon, aktif transport, iyon pompalarının çalışması, büyük moleküllerin transportu. | Ders Gösterim |
4 | Hücredeki Enerjitik İlişkiler (Metabolizma, enerji ve yaşam, enzimler, metabolizmanın kontrolu) Katabolik Prosesler, Redox Reaksiyonları, Elektron Akışı, Elektron Taşınımları Aerobik Solunum, Glikolizis, Piruvatın Oksidasyonu, Krebs Çevrimi, Elektron Transport Sistemi . Fermentasyon. | Ders Gösterim |
5 | Fotosentez, Işık, Fotosentez Yapan Canlılar, Kloroplast, Fotosentez Yol İzleri, Işık Reaksiyonları, Kalvin Çevrimi, Karbon Çevriminde Alternatif Mekanizmalar | Ders Gösterim |
6 | Hücre Bölünmesi, Mitoz Bölünme, Mitoz bölünme safhaları, Hücre Siklusunun Düzenlenmesi | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
7 | Döllenme, Mayoz Bölünme ve Safhaları, Eşeyli Üreme Devreleri, Mayoz ve Mitoz Bölünmenin Karşılaştırılması, Genetik variasyonun orijini, Genotip ve Fenotip, Mendel Kuralları ve Kalıtım | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
7 | Döllenme, Mayoz Bölünme ve Safhaları, Eşeyli Üreme Devreleri, Mayoz ve Mitoz Bölünmenin Karşılaştırılması, Genetik variasyonun orijini, Genotip ve Fenotip, Mendel Kuralları ve Kalıtım | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
9 | Canlılığın orijini, Evrim prosesleri ve Türlerin orijini, Filogeni ve Sistematikler Eşey kromozomları, Eşey Belirlenmesi, Eşeye Bağlı Karakterin Kalıtımı, Mendel Kurallarından Sapmalar, İki ve çok faktörlü açılmalar; çok allellilik. Tam Dominantlık, Eşdeğer Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
10 | Letalite, Multipli Allelizm, Epistasi, Komplementerlik, Engelleyicilik, Eklemelilik (Aditif), Pleiotropi, Penetrans, Ekspresivite çok allellilik. Tam Dominantlık, Eşdeğer Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
11 | Eukaryotik çeşitlilik: Protistler nedir?, Protistlerin filogenisi, hücre şekli ve büyüklüğü, yaşam şekilleri Protistlerin ekolojik önemi, Protistlerde çeşitlilik: Diplomonadida, Parabasala, Euglenozoa, Alveolata, Stramenophila , Rhodophyta, Chlorophyta Mycetozoa. Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
12 | Bitkilerde çeşitlilik: Tohumlu ve tohumsuz bitkiler; Bryofitler, Vasküler bitkilerTohumlu bitkiler: Gymnospermler, angiospermler. Bitkilerde Dokular: Meristematik dokular, Parankima, Destek doku, Salgı doku, İletim dokuları Bitkilerde organlar: Kök tipleri Gövde tipleri ,Yaprak tipleri ve Tohum - meyve tipleri. Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
13 | Hayvanlarda Çeşitlilik: Hayvanların bazı genel özellikleri, Hayvanların sınıflandırılması; Omurgasızlar, Omurgalılar Hayvan yapısı ve fonksiyonuna giriş; Embriyonik dokular, Dokular (Epitel doku, Bağ doku, Sinir doku, Kas doku), Organlar, Sistemler Hayvanlarda beslenme mekanizmaları (Depo beslenme, Süspansiyon beslenme, Herbivorlar, Predasyon, Parazitizm). Hayvanların üremesi, Eşeyli ve eşeysiz üreme mekanizmaları. | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
14 | Ekolojik Kavramların Tanımlanması, Organizmaların dağılımını etkileyen faktörler, Sucul ve Karasal Çevreler, Populasyon Ekolojisi: Populasyon BüyümesiTürler Arası Etkileşim (Predatör-prey etkileşimler, simbiosis),Rekabet , Kommunite Ekolojisi: Ekolojik Kommunitelerin Dağılımını etkileyen Faktörler, Ekosistemler, Ekosistemlerde primer üretim,Sekonder üretim | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Temel biyoloji bilgileri kazanmak. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Biyoloji ile ilgili çalışma konuları hakkında emel bilgiler edinmek. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Canlıların yaşamsal fonksiyonlarını kavramak. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Canlıların birbirleriyle ve ortamla olan ilişkilerini kavramak. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Doğa ile insan ilişkisini kurarak fayda-zarar yaklaşımı kazanmak | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temel biyoloji bilgileri kazanmak. | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Biyoloji ile ilgili çalışma konuları hakkında emel bilgiler edinmek. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Canlıların yaşamsal fonksiyonlarını kavramak. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Canlıların birbirleriyle ve ortamla olan ilişkilerini kavramak. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Doğa ile insan ilişkisini kurarak fayda-zarar yaklaşımı kazanmak | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |