Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kütle Enerji Denklikleri | BYM106 | 2 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa Oğuzhan ÇAĞLAYAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Mühendislikte sistem tanımı ve süreklilik denklemlerinin uyarlanması, genel kütle denkliklerinin kurulması ve problem çözme tekniklerinin uygulanması, sistemlere hem kütle hem de enerji denkliklerinin uygulanması ve çözümü konularında yeterli bilgi sahibi olmak. |
Ders İçeriği |
Ölçü ve birimler, birim sistemleri, basınç, sıcaklık, konsantrasyon, kompozisyon gibi temel kavramların verilmesinden sonra, problem çözme tekniği, açık sistem fiziksel işlemlerde kütle denklikleri, açık sistem kimyasal reaksiyon içeren işlemlerde kütle denklikleri, gaz-buhar ilişkileri, suyun faz diyagramı, denge, buhar basıncı, kısmi basınç, doygunluk, kısmi doygunluk ve rutubet kavramları, genel enerji denkliğinin kurulması, faz değişimi içermeyen entalpi değişimleri, faz değişimlerinde entalpi değişimleri, kimyasal reaksiyon içeren sistemlerde genel enerji denkleminin kurulması |
Ders Kaynakları |
Esin, A., 1993. Material and Energy Balances in Food Engineering, METU, Ankara, 419 pp
Himmelblau, D.M., 1982. Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering, 4th ed. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J., 628 pp. 2. Toledo, R.T., 1980. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 1 | 4 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 3 | 1 | 3 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,35 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Birimler ve boyutlar , birim sistemleri, sıcaklık, basınç gibi temel kavramlar | Ders |
2 | Konsantrasyon-kompozisyon, ağırlık kesri,/mol kesri/ kuru temel/ yaş temel ifadeleri | Ders |
3 | Kütle denklikleri, Problem çözme tekniği- blok diyagram çizimi, sistem-temel seçimi | Ders |
4 | Genel kütle denkliğinin kurulması İşlem tipleri ve sistemler- Açık sistemlerde fiziksel işlemler için kararlı hal kütle denklikleri | Ders |
5 | Grup veya üniteler çerçevesinde kütle denklikleri (Bypass-recycle-purge içeren sistemler) | Ders |
6 | Grup veya üniteler çerçevesinde kütle denklikleri (Bypass-recycle-purge içeren sistemler) -2 | Ders |
7 | Kimyasal reaksiyon içeren koşullarda açık sistem kararlı hal kütle denklikleri (yanma reaksiyonları) | Ders |
8 | Kimyasal reaksiyon içeren koşullarda açık sistem kararlı hal kütle denklikleri (yanma reaksiyonları) -2 | Ders |
9 | Gaz –buhar ilişkileri, faz diyagramları, doygunluk, kısmi doygunluk ve relatif rutubet | Ders |
10 | Enerji denklikleri, genel enerji denkleminin kurulması, ısı kapasitesi, korelasyonlar, entalpi -1 | Ders |
11 | Enerji denklikleri, genel enerji denkleminin kurulması, ısı kapasitesi, korelasyonlar, entalpi -2 | Ders |
12 | Faz değişimi içermeyen entalpi değişimleri | Ders |
13 | Faz değişimi içeren entalpi değişimleri, buhar tabloları | Ders |
14 | Kimyasal reaksiyonlarda entalpi değişimleri | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kütle ve enerji denkliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme yeteneğini kazanma | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Problem kurma ve çözme mantığını anlama ve kullanma becerisini kazanma | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Ana kavramları ve bu bilginin temel ısı ve kütle denkliği problemlerinin çözümüne nasıl uygulanacağını öğrenme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Konu ile ilgili çeşitli problemleri çözerek kütle ve enerji değişikliği içeren proseslerde uygulayabilme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kütle ve enerji denkliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme yeteneğini kazanma | 3 | 2 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Problem kurma ve çözme mantığını anlama ve kullanma becerisini kazanma | 4 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ana kavramları ve bu bilginin temel ısı ve kütle denkliği problemlerinin çözümüne nasıl uygulanacağını öğrenme | 4 | 3 | - | 3 | 4 | - | - | - | - | - | - |
Konu ile ilgili çeşitli problemleri çözerek kütle ve enerji değişikliği içeren proseslerde uygulayabilme | 4 | 5 | - | 3 | 2 | - | - | - | - | - | - |