Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hücre Biyolojisi | BYM207 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL |
Ders Veren | Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL |
Amaç |
Bu dersin amacı öğrencilerin; Hücre içi mekanizmalar ile ilgili bilgi sahibi olması, bu temel bilgilerin bilimsel uygulamaları ile araştırma yaparak bilime ve yaşama uyarlayabilmesidir |
Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında öğrencilere; hücre tipleri, hücre biyolojisisinde kullanılan yöntemler, mikroskopi ve mikroskop tipleri, hücre kimyası, membran, hücre duvarı, hücre dışı matrix gibi giriş bilgilerinin ardından sitoiskelet, protein taşınımı ve vesikül tranport, sinyal iletimi ve kanser konularında ayrıntılı bilgiler verilmektedir. |
Ders Kaynakları |
Cooper, M. G., Hansman, R. E., “The Cell: A Molecular Approach”, Boston University, ASM Pres, (2004)
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 1 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 6 | 1 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Tarihçe, hücre tipleri metodlar, mikroskobi, elektron mikroskopları ve preperat hazırlama, hücre kimyası, membran | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
2 | Hücre Dışı: Hücre duvarı, hücre diışı matriks, hücre hücre bağlantı tipleri ve adezyon molekülleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | Protein taşınımı 1. bölüm: Nukleus zarı, porlar ve porlardan proteinlerin geçişi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
4 | Protein taşınımı 2. bölüm: Endoplazmik retikuluma protein girişi, zar içine yerleşmesi, katlanması, ER da lipid sentezi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
5 | Protein taşınımı 3. bölüm: Proteinlerin ER dan Golgiye yönlenmesi. Vezikülle taşınma mekanizması | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
6 | Protein taşınımı 4. bölüm: Mitokondri ve kloroplastlarda proteinlerin zarlardan geçmesi ve zar içine yerleşmesi. Peroksizomlar, işlevleri ve yapılanması. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
7 | Hücre İskeleti 1. bölüm : Aktin filamanlarının düzenlenmesi, aktin-miyozin ve hücre hareketi, kas kasılması. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
8 | Hücre İskeleti 2. bölüm : Ara filamanlar,yapılanması ve hücre içi düzenlenmesi. Mikrotübüller. Yapılanması ve dinamik kararsızlığı. Mikrotübül motorları ve hareket | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
9 | Sinyal iletimi 1. bölüm: Sinyal iletim tipleri,molekülleri ve reseptörleri. Hücre içi sinyal ileti yolakları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
10 | Sinyal iletimi 2. bölüm: Hücre içi sinyal ileti yolakları. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
11 | Sinyal iletimi 3. bölüm: Sinyal iletimi hücre iskeleti, Gelişim ve farklılaşmada sinyal iletimi. Kaspazlar ve apoptoz | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
12 | Kanser: Kanserin hücrede gelişimi,nedenleri, kanser hücresinin özellikleri, tümör virüsleri, onkogenler, tümör baskılayıcı genler. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
12 | Kanser: Kanserin hücrede gelişimi,nedenleri, kanser hücresinin özellikleri, tümör virüsleri, onkogenler, tümör baskılayıcı genler. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
14 | Öğrencilerin ödev sunumları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hücre araştırmalarında kullanılan yöntemleri ve kullanılan mikroskop tiplerini öğrenmek | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Hücre kimyası ve membran bilgilerini tekrar etmek, Hücre duvar, hücre dışı matriks ve adezyon moleküllerini öğrenmek | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Sitoiskelet tiplerini, yapı ve işlevlerini öğrenmek | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Sitoiskelet tiplerini, yapı ve işlevlerini öğrenmek | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Hücre içi protein taşınımını ve vezikül transportunu öğrenmek, Sinyal ilerim mekanizmalarını örneklerle öğrenmek | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hücre araştırmalarında kullanılan yöntemleri ve kullanılan mikroskop tiplerini öğrenmek | 5 | - | 5 | 5 | - | 5 | - | - | 5 | - | 5 |
Hücre kimyası ve membran bilgilerini tekrar etmek, Hücre duvar, hücre dışı matriks ve adezyon moleküllerini öğrenmek | 5 | - | - | 5 | - | - | 5 | - | - | - | - |
Sitoiskelet tiplerini, yapı ve işlevlerini öğrenmek | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sitoiskelet tiplerini, yapı ve işlevlerini öğrenmek | 5 | 4 | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
Hücre içi protein taşınımını ve vezikül transportunu öğrenmek, Sinyal ilerim mekanizmalarını örneklerle öğrenmek | 5 | 3 | - | - | 5 | - | - | 5 | - | 0 | - |