Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Isı Transferi | BYM206 | 4 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa Oğuzhan ÇAĞLAYAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Dersin biyomühendislikte amacı, biyolojik sistemlerin ve biyomühendislik uygulamalarının ısı transferi açısından incelenmesi ve tasarlanmasıdır. Isı transferi, biyomühendislik alanında önemli bir rol oynayan ısı ve kütle transferi, biyomekanik, biyoreaktör tasarımı, biyomalzeme üretimi, biyomedikal cihazlar, kan akımı, solunum, böbrek filtrasyonu gibi konulara temel oluşturmaktadır. Isı transferi dersi, öğrencilere bu konularda gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Isı transferi ders içeriği, ısı transferinin temel mekanizmaları ve uygulamalarını anlamak ve analiz etmek için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kapsamaktadır. Isı transferi dersinde, ısı aktarımı kapsamında, termal enerji denkliğinin prensipleri ve ısı transferinin temel mekanizmaları olan ısıl iletim, taşınım ve ışınım işlenmektedir. Belirtilen temel ısı transfer mekanizmalarının farklı ısı değiştiriciler için hesaplamalarda ve ısı değiştiricilerin tasarımında nasıl kullanıldığı öğretilmektedir. Termal enerji denkliği ve ısı transfer mekanizmalarının kararsız durumdaki sistemlere uygulaması yapılmaktadır. Temel prensipler anlatılırken seçilen problemler yardımıyla bu prensiplerin gıda mühendisliği uygulamalarına da örnekler verilmektedir. Kütle aktarımı kapsamında ise kütle transferinin esasları ısı aktarımıyla paralel olarak verilmektedir. Faz dengesi ve ilgili diyagramlar gösterilmekte, kararlı ve kararsız halde moleküler difüzyonun temel prensiplerine yer verilmektedir. Ayrıca kütle transfer katsayıları için kullanılan modeller, konvektif kütle transfer katsayıları için korelasyonlar, ısı, kütle ve momentum transferi arasındaki anolojiler öğretilmektedir. |
Ders Kaynakları |
Çengel, Yunus A., ve Afshin J. Ghajar. 2014. Isı ve Kütle Transferi: Temel Bilgiler ve Uygulamalar. 5. baskı New York, NY: McGraw-Hill Professional.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar | Ders |
2 | Isı Transferi Mekanizmaları | Ders |
3 | İletim İle Isı Transferi | Ders |
4 | Boru içinde zorlanmış taşınımla ısı transferi | Ders |
4 | Boru içinde zorlanmış taşınımla ısı transferi | Ders |
6 | Log Ortalama Sıcaklık Farkı | Ders |
7 | Zorlanmış Taşınımda Farklı Geometriler Üzerinden Isı Transferi | Ders |
7 | Zorlanmış Taşınımda Farklı Geometriler Üzerinden Isı Transferi | Ders |
9 | Isı Değiştiriciler | Ders |
9 | Isı Değiştiriciler | Ders |
11 | Işıma ile ısı transferi | Ders |
11 | Işıma ile ısı transferi | Ders |
13 | İletim İle Isı Transferi-Boru içinde zorlanmış taşınımla ısı transferi | Ders |
14 | Zorlanmış Taşınımda Farklı Geometriler Üzerinden Isı Transferi-Işıma ile ısı transferi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Isı transferinin temel kanunlarını (Fourier, Newton, Stefan-Boltzmann) tanımlayabilir ve uygulayabilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Isı iletimi problemlerini tek boyutlu ve zamana bağlı olarak çözebilirler. Isı taşınımı problemlerini laminer ve türbülanslı akışlarda çözebilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Doğal taşınım, ısı değiştiricileri ve yüksek hızlarda ısı taşınımı gibi özel konulara hakim olabilirler. Işımayla ısı transferi problemlerini gri yüzeylerde çözebilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Isı transferi problemlerine analitik, sayısal ve deneysel yöntemlerle yaklaşabilirler. Isı transferi ile ilgili boyutsuz sayıları, benzerlik kuramlarını ve modelleme tekniklerini kullanabilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Isı transferi ile ilgili literatürü takip edebilir, rapor yazabilir ve sunum yapabilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Seminer Grup Çalışması Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Isı transferinin temel kanunlarını (Fourier, Newton, Stefan-Boltzmann) tanımlayabilir ve uygulayabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Isı iletimi problemlerini tek boyutlu ve zamana bağlı olarak çözebilirler. Isı taşınımı problemlerini laminer ve türbülanslı akışlarda çözebilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Doğal taşınım, ısı değiştiricileri ve yüksek hızlarda ısı taşınımı gibi özel konulara hakim olabilirler. Işımayla ısı transferi problemlerini gri yüzeylerde çözebilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Isı transferi problemlerine analitik, sayısal ve deneysel yöntemlerle yaklaşabilirler. Isı transferi ile ilgili boyutsuz sayıları, benzerlik kuramlarını ve modelleme tekniklerini kullanabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Isı transferi ile ilgili literatürü takip edebilir, rapor yazabilir ve sunum yapabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |