Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Anadolu Uygarlıkları I | REH229 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TURİZM REHBERLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Murat TÜRKTEKİ |
Ders Veren | Prof. Dr. Murat TÜRKTEKİ |
Amaç |
Anadolu'da tarihöncesi dönemlerde (Paleolitik- Neolitik-Kalkolitik) ortaya çıkan kültürlerin özelliklerinin maddi kalıntılara dayanılarak tanıtılması. |
Ders İçeriği |
Anadolu'da tarih öncesi kültürler içerisinde tanımlanan Paleolitik mağara ve kaya sığınakları ile Neolitik ve Kalkolitik Döneme tarihlenen yerleşim alanları ve burada ortaya çıkarılan maddi kültür kalıntılarının incelenmesi bu dersin kapsamı içerisindedir. Bu kapsamda bölüm öğrencilerine yönelik olarak güncel ve gezilebilir niteliği olan alanlar ile döneme ait buluntular ele alınır. |
Ders Kaynakları |
Duru, R., 2008, “M.Ö. 8000-M.Ö. 2000’e Burdur-Antalya Bölgesinin AltıbinYılı” Akmed Yayınları, Antalya.
Hodder, Ian (2006), Leoparın Öyküsü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Mellaart, J., 1967, Çatalhöyük: A Neolithic Town in Anatolia ,Thames and Hudson. London Mellaart J., 2003, Çatalhöyük Anadolu’da Bir Kent. Yapı kredi Yayınları.İstanbul Özdoğan, M. ve diğ. (Ed.) 2007, Anadolu'da Uygarlığın Doğuşu Ve Avrupa'ya Yayılımı; Türkiye'de Neolitik Dönem/Yeni • Kazılar- Yeni Bulgular, Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. Özdoğan, M.,(2010). Paleolitik Çağ İlk Adımlar, Arkeotlas Tarih Öncesinden Demir Çağı’na Anadolu’nun Arkeoloji Atlası,Doğan Burda Dergi ve Yayıncılık,ss 30-47, İstanbul. Özdogan, M., N. Basgelen ve P. Kuniholm (Ed.) 2011, The Neolithic in Turkey/The Tigris Basin, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, Istanbul. Özdoğan,M. ve diğ. (Ed.)2011, Neolithic in Turkey New Excavations ve New Research, Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. Schmidt, K.(2007), Taş Çağı Avcılarının Gizemli Kutsal Alanı Göbeklitepe-En Eski Tapınağı Yapanlar (Çev. Rüstem Aslan), Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. Sagona, A. ve P. Zimansky 2015. Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri MÖ 1.000.000-550. Steadman, R.S. – G. McMahon (Ed.) 2011, The Oxford Handbook of Ancient Anatolia.10,000–323 B.C.E. Oxford |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 73 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,86 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Arkeoloji nedir? Arkeolojik Maddi Kalıntılar nasıl oluşur ve nelerdir? Güncel ve güvenilir kaynaklar hakkında bilgi verilmesi. | Ders |
2 | Arkeolojide tarihlendirme yöntemleri. Paleolitik dönem ve taş aletler hakkında bilgi verilmesi. | Ders |
3 | Anadolu'daki en eski insan kalıntıları. Önemli Paleolitik dönem mağara ve kaya sığınakları (Kaletepe Deresi, Beldibi ,Öküzini, Karain, Yarımburgaz) | Ders |
4 | Güneybatı Asya'da neolitikleşme süreci ve kuramlar. Güneydoğu Anadolu Neolitiği Göbeklitepe, Karahantepe, Çakmaktepe, Sayburç, Sefertepe) | Ders |
5 | Güneydoğu Anadolu Neolitiği Göbeklitepe, Karahantepe, Çakmaktepe, Sayburç, Sefertepe) | Ders |
5 | Güneydoğu Anadolu Neolitiği Göbeklitepe, Karahantepe, Çakmaktepe, Sayburç, Sefertepe) | Ders |
7 | Güneydoğu Anadolu Neolitiği (Gusir, Körtiktepe, Hallan Çemi, Çayönü) | Ders |
7 | Güneydoğu Anadolu Neolitiği (Gusir, Körtiktepe, Hallan Çemi, Çayönü) | Ders |
9 | Orta Anadolu Neolitiği (Aşıklı, Çatalhöyük) | Ders |
9 | Orta Anadolu Neolitiği (Aşıklı, Çatalhöyük) | Ders |
9 | Orta Anadolu Neolitiği (Aşıklı, Çatalhöyük) | Ders |
12 | Batı Anadolu Neolitiği (Latmos, Ulucak, Yeşilova) | Ders |
12 | Batı Anadolu Neolitiği (Latmos, Ulucak, Yeşilova) | Ders |
14 | Trakya Neolitiği (Aşağıpınar). Kalkolitik Dönem (Aktopraklık) | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Anadolu'nun tarihöncesi dönemleri ile ilgili bilgi sahibi olmak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yeni kazılar ve buluntular hakkında bilgi sahibi olmak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Arkeolojik kalıntıların bilgi altyapısına dayalı olarak doğru yorumlanması | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gezdirilebilecek nitelikte farklı alanlar hakkında bilgi edinilmesi. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Günümüze tarihi derinlik perspektifinden bakabilecek nitelikte bakış açısı kazandırmak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anadolu'nun tarihöncesi dönemleri ile ilgili bilgi sahibi olmak | - | - | 5 | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - |
Yeni kazılar ve buluntular hakkında bilgi sahibi olmak | - | - | 5 | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - |
Arkeolojik kalıntıların bilgi altyapısına dayalı olarak doğru yorumlanması | - | - | 5 | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - |
Gezdirilebilecek nitelikte farklı alanlar hakkında bilgi edinilmesi. | - | - | 5 | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - |
Günümüze tarihi derinlik perspektifinden bakabilecek nitelikte bakış açısı kazandırmak. | - | - | 5 | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - |