Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İslam Mezhepler Tarihine Giriş ve Temel Kaynaklar | TİB5005 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüze yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yasin İBRAHİM |
Ders Veren | |
Amaç |
Klasik dönem İslam Mezhepleri tarihinin bazı önemli kaynakları ve bu kaynakların önemi ile bu çerçevede öğrencilere söz konusu kaynaklarda mezheplerin nasıl ve hangi yöntemlerle ele alındığını anlama beceresini kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Klasik dönem Islam Mezhepler tarihçileri ile ilgili genel bilgiler ve belli başlı görüşleri, Klasik dönem İslam Mezhepler Tarihi kaynakları ve genel özellikleri, Mezhepler Tarihi araştırmalarında farklı Makalat (yazım) gelenekleri ve özellikleri, Sunni, Şii, Mu’tezili ve Harici makalat gelenekleri ve özellikleri. |
Ders Kaynakları |
Şehristani. (2011). Milel ve Nihal: dinler, mezhepler ve felsefi sistemler tarihi. çev. Mustafa Öz. hz. Mehmet Dalkılıç. 2. bsk., İstanbul: Litera Yayıncılık; Öz, M. (2016). Başlangıçtan Günümüze İslam Mezhepleri Tarihi. İstanbul: Ensar Neşriyat; Bağdadi, A. (2017). Mezhepler Arasındaki Farklar. çev. Ethem Ruhi Fığlalı. 8. bsk., Ankara:
Diyanet Vakfı Yayınları.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Mezhep Kavramı, Tasnif ve Literatür | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Grup Çalışması |
2 | Mezheplerin Dini Kültürde Konumu ve İşlevi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Grup Çalışması |
3 | Erken Dönemde Tartışılan Meseleler ve Teo-politik Dönüşüm | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Grup Çalışması |
4 | Mezheplerin Teşekkülüne Neden Olan Temel Unsurlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Grup Çalışması |
5 | İlk Ortaya Çıkan Mezhepler: Haricilik'in Temel Karakteristiği | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Grup Çalışması |
6 | Haricilik'in Dinî ve Siyasî Etkileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
7 | Şiilik'in Teşekkülü-Sünnî Şii Ayrımı-İnanç ve Siyaset Teorileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
8 | Ara sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
9 | Zeydî-İmamiyye ve İsmailiyye Teolojisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
10 | Mu'tezile'nin Teşekkülü Tarihî Süreci: Din ve Siyaset Teorileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
11 | Mürcie Düşüncesi ve Dini Politik Etkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
12 | Mâturidiyye Ekolü, Teşekkülü, Dini ve Sosyo-Kültürel Etkileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
13 | Eş'arî Ekolü, Teşekkülü Dini ve Sosyo-Kültürel Etkileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
14 | Mezhebî Ayrışma ya da Bütünleşme: Fikrî Bir Kritik | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
15 | Final Sınavı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İslam ve mezhep olgusu kavranır. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İslam Tarihinde Mezhepleşme Süreçlerini, temel kavramları ve kaynakları bilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Mezheplerin dini, sosyo-kültürel yapılarını, doktrinleri, istatistikî ve coğrafi durumlarını bilir. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
Tarihsel Süreçte teşekkül etmiş İslam Mezheplerini etkisini, sürekliliğini ve evrensel konumunu tartışır. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
Mezheplerin ortaya koyduğu farklı inanç ve düşünce şekillerini tanır. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İslam ve mezhep olgusu kavranır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İslam Tarihinde Mezhepleşme Süreçlerini, temel kavramları ve kaynakları bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mezheplerin dini, sosyo-kültürel yapılarını, doktrinleri, istatistikî ve coğrafi durumlarını bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarihsel Süreçte teşekkül etmiş İslam Mezheplerini etkisini, sürekliliğini ve evrensel konumunu tartışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mezheplerin ortaya koyduğu farklı inanç ve düşünce şekillerini tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |