EN
  • Anasayfa
  • TİB5007 Hadis ve Kelam (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5007 - Hadis ve Kelam
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Hadis ve Kelam TİB5007 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN
Ders Veren
Amaç

Hadis ve kelam ilimleri arasındaki etkileşimi, her iki ilim dalına ait kavramlar, literatür, tartışma konuları üzerinden ortaya koymak; her iki ilim dalının tarihsel gelişimlerinde birbirini nasıl etkilediklerini göstermek.

Ders İçeriği

İslam tarihinde görülen fitne olayları, fitnetü'l-kübra kavramı, hicrî ikinci ve üçüncü asırlarda ortaya çıkan itikâdî fırkalar, bu fırkalar arasındaki kelâmî tartışmalar, hadis âlimlerinin bu tartışmalara yaklaşımı, hicri ikinci ve üçüncü asır hadis alimlerinin kelami görüşleri, itikadi ve kelami tartışmaların hadis musannefatına yansımaları, bid'at ve sünnet kavramları, bu kavramlar etrafındaki tartışmalar, hadisçiler ve kelamcılar arasındaki münakaşalar, hadisçiler tarafından kaleme alınan kelâmi içerikli literatür.

Ders Kaynakları HADİS-KELAM İLİŞKİSİ, DR. ÖĞR ÜYESİ Süleyman KOYUNCU, SONÇAĞ AKADEMİ, 2021.
Ehl-i Hadîs’in Kelam’a Aidiyeti Sorunu, Bayram Çınar, Kitabe Yayınları, 2022.
Hadisçilerle Kelamcılar Arasındaki Münakaşalar, Prof. Dr. Talat Koçyiğit, DİYANET VAKFI YAYINLARI.
Kitabü's-sünne, Ahmed b. Hanbel.
er-Red ale'z-zenadıka ve'l-Cehmiyye, Ahmed b. Hanbel.
Te'vilu muhtelifi'l-hadis, İbn Kuteybe.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 İslam tarihinde görülen fitne olayları Tartışmalı Ders
2 Hicrî ikinci asırda İslam toplumunda ortaya çıkan kelâmî tartışmalar Tartışmalı Ders
3 Hicrî ikinci asrın kelâmî tartışmaları karşısında hadis alimlerinin tutumu Tartışmalı Ders
4 Hicrî üçüncü asırda İslam toplumunda görülen kelâmî tartışmalar Tartışmalı Ders
5 Hicrî üçüncü asrın kelâmî tartışmaları karşısında hadis âlimlerinin tutumu Ders
6 Hadis âlimlerinin kelâmî konuları ele aldığı eserler ve oluşan literatür Ders
7 Ahmed b. Hanbel'in Kitâbü’s-Sünne adlı eserinin incelenmesi Ders
8 Ahmed b. Hanbel'in er-Red ʿale’z-zenâdıḳa ve’l-Cehmiyye adlı eserinin incelenmesi Ders
9 Buhâr'i'nin el-Câmiu's-sahih'indeki Kitabü'l-iman bölümünün kelâm tartışmaları çerçevesinde incelenmesi Ders
10 Buhâr'i'nin Ḫalḳu efʿâli’l-ʿibâd adlı eserinin kelâm tartışmaları çerçevesinde incelenmesi Ders
11 İtikadi tartışmalar içerisinde bidat ve sünnet kavramlarının yeri Ders
12 Bidat ve sünnet kavramları ile ilgili literatür Ders
13 Kelamcılara göre hadis rivayetlerinin bilgi değeri Ders
14 Hadislerin itikadi konularda delil olması ile ilgili hadisçi ve kelamcıların görüşleri Ders
15 Hadisçilerle kelamcılar arasındaki münakaşalar Ders
16 Hadisçilerle kelamcılar arasındaki münakaşalara örnek olarak İbn Kuteybe'nin Te'vilu muhtelifi'l-hadis adlı eserinin incelenmesi Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Farkı İslami disiplinler arasındaki ilişkileri sorgulamayı öğrenir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Hadis ve kelam ilimlerinin tarih boyunca kesiştiği noktaları öğrenir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Hadisçilerle kelamcılar arasındaki yaklaşım farklılıklarının sebeplerini anlar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Farkı İslami disiplinler arasındaki ilişkileri sorgulamayı öğrenir. - - - - - - - - - - - -
Hadis ve kelam ilimlerinin tarih boyunca kesiştiği noktaları öğrenir. - - - - - - - - - - - -
Hadisçilerle kelamcılar arasındaki yaklaşım farklılıklarının sebeplerini anlar. - - - - - - - - - - - -