Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Anadolu Sufileri | TİB5011 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER |
Amaç |
Anadolu'da sûfî geleneğin kaynakları, oluşum aşamaları, önemli temsilcileri ve eserler, temel tartışma ve yöneliş alanları hakkında bilgi sahibi olarak Anadolu'da sûfî geleneğin hâkim karakteri ve alt renkleri hakkında yorumlama yeteneğine sahip olabilmek. |
Ders İçeriği |
Anadolu Sufiliğinin Kaynak Havzaları Anadolu'da Sufi Düşünce ve Hareketein Gelişim Aşamaları Anadolu'da Sufi Düşüncenin Hakim İsimleri Anadolu Sufiliğine Ait Literatür Anadolu Sufiliğinde Temel Tartışma Alanları Anadolu Sufî Geleneğin Tasavvuf Tarihine ve Düşüncesine Katkıları |
Ders Kaynakları |
Köstendilli Ali el-Halvetî, Bir Osmanlı Şeyhinin Dilinden Tasavvuf: Telvîhât, Dergah Yayınları, İstanbul 2016
Mustafa Kara, Türk Tasavvuf Tarihi Araştırmaları : tarikatlar, tekkeler, şeyhler, İstanbul : Dergah Yayınları, 2005. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Türkiye'de İslami İlimler: Tasavvuf I-II, İstanbul 2017-2018. Osmanlı'da İlm-i Tasavvuf, ed. Ercan Alkan-Osman Sacid Arı, İsar Yayınları, İstanbul 2018. Fatih Şeker, Osmanlı Entelektüel Geleneği, Dergah Yayınları, İstanbul 2013. Ahmet Yaşar Ocak (ed.), Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ev Sufiler, Türk Tarih Kurumu, Ankara 2005. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 36 | 1 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Anadolu'da Sûfî Geleneğin Kaynak Havzaları ve Bölgeyi Şekillendiren Ekol-İsim ve Eserler | Gösterim |
2 | Anadolu'nun Sûfî Gelenek ile Tanışması ve Tasavvuf Kültürünün Anadolu'ya Girişi | Gösterim |
3 | Osmanlı sûfîliğinin doğuşu ve gelişim aşamaları | Gösterim |
4 | Osmanlı Tasavvufunun Ana Mektepleri: Ekoller | Gösterim |
5 | Osmanlı'da Tasavvuf Geleneğinin Kurumsal Boyutu: Tekke ve Zaviyeler | Gösterim |
6 | Anadolu Sûfî Geleneğinde Ortadoksi Hetoroksi Ayrımı | Gösterim |
7 | Osmanlı'da Din Bililmleri ve Ulema Karşısında Tasavvuf ve Sûfîler: Katip Çelebinin İzlenimleri | Gösterim |
8 | XIII.-XIV. Asır'da Anadolu Sûfî Geleneğin Önemli İsim ve Eeserleri | Gösterim |
9 | XV. Asır'da Anadolu Sûfî Geleneğinin Önemli İsim ve Eserleri | Gösterim |
10 | XVI. Asır'da Anadolu Sûfî Geleneğin Önemli İsim ve Eserleri | Gösterim |
11 | XVII. Asır'da Anadolu'da Sûfî Geleneğin Önemli İsim ve Eserleri | Gösterim |
12 | XVIII. Asır'da Anadolu'da Sûfi geleneğin önemli isim ve eserleri | Gösterim |
13 | XIX. Asır'da Anadolu'da Sufi Geleneğin Önemli İsim ve Eserleri | Gösterim |
14 | Tanzimattan Cumhuriyete Tasavvuf ve Tarikatlar | Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Anadoludaki büyük sufilerin görüşlerini öğrenir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Yunus Emre'nin şiirlerinde sufism çözümlemesi yapabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Mevlânâ'nın Allah insan dünya görüşlerini bilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anadoludaki büyük sufilerin görüşlerini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 |
Yunus Emre'nin şiirlerinde sufism çözümlemesi yapabilir | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 |
Mevlânâ'nın Allah insan dünya görüşlerini bilir | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 |