EN
  • Anasayfa
  • TİB5016 Fıkıh Usûlü (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5016 - Fıkıh Usûlü
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Fıkıh Usûlü TİB5016 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Bayram DEMİR
Ders Veren
Amaç

İslam hukukunda hükümlerin delillerini öğrenmek ve Kur’an, Sünnet, İcma, Kıyas, İstihsan Maslahat vb. deliller hakkında bilgi sahibi olmak; İslam hukukunda hüküm ve çeşitlerini, mükellefte aranan şartları, lafız konularını, ictihad ve taklidi anlama.

Ders İçeriği

İslam hukukunun kaynakları ve bu kaynaklardan hüküm elde etmenin yol ve yöntemleri ve ilgili konular

Ders Kaynakları Şaban, Zekiyyüdin, Usulu'l-Fıkhi'l-İslâmi; Zeydan, Abdulkadir, el-Veciz fi usuli'l-fıkh
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 6 14 84
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 24 1 24
Final Final 24 1 24
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 25 1 25
Toplam İş Yükü (Saat) 199
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,80
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Fıkıh usulüne giriş, Fıkıh usulü metodları ve tarihi gelişimi Tartışmalı Ders
2 Kur´an-ı Kerîm (Kitab) Ders
3 Sünnet Tartışmalı Ders
4 İcma Ders
5 Kıyas Ders
6 İstihsan, Mesalih-i mürsele, Sahabe kavli, Şer'u men kablena, Örf, Sed-i zerai, İstıshab Ders
7 İctihad Ders
8 Hüküm ve türleri a) Teklîfî hükümler b) Vadî hükümler Ders
9 Hâkim , Mahkûm fîh, Mahkûm aleyh (Mükellef) Ders
10 Vazolunduğu Mana Bakımından Lafızlar, Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar Ders
11 Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar, Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar, Ders
12 Manaya Delaletinin Açıklık Kapalılığı Bakımından Lafızlar, Manaya delalet şekli bakımından lafızlar Ders
13 İslam Hukukunun Gayeleri, Delillerin teâruzu Ders
14 Nesh, İctihad, Taklid Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Fıkıh usulü ilmini tanımlayabilir, konusunu, temel meselelerini açıklayabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Fıkıh usulü ilminin diğer ilmi disiplinlerle ilişkisini kurabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Fıkıh usulünün doğuşu ve tarihi gelişimini özetleyebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Fıkıh usulünün elfaz konularını anlayabilir ve örneklerle açıklayabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Hüküm çıkarma yöntemlerini açıklayabilir Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Fıkıh usulü ilmini tanımlayabilir, konusunu, temel meselelerini açıklayabilir. 4 5 5 5 5 1 2 3 3 3 3 3
Fıkıh usulü ilminin diğer ilmi disiplinlerle ilişkisini kurabilir. 3 1 3 4 5 - 2 3 4 3 3 3
Fıkıh usulünün doğuşu ve tarihi gelişimini özetleyebilir. 5 5 5 4 4 1 3 3 4 3 3 5
Fıkıh usulünün elfaz konularını anlayabilir ve örneklerle açıklayabilir. 5 5 4 5 4 - - 5 5 4 5 5
Hüküm çıkarma yöntemlerini açıklayabilir 5 5 5 4 4 - - 4 4 4 5 3