Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Arap Dili ve Hadis | TİB5034 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
Ders Veren | |
Amaç |
Arap dilinin dil ve üslup özelliklerini, edebi sanatlarını, anlatım özelliklerini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki tesirini göstermek. |
Ders İçeriği |
Hadis-dil ilişkisi, hadislerin doğru anlaşılmasında etkili olan dil unsurları, hadislerde mecaz, kinaye, mübalağa, istiare, icaz ve cevamiu'l-kelim örnekleri, lafzın delaleti ve zamirlerin mercii gibi dil meselelerinin hadisleri anlama üzerindeki tesirleri. |
Ders Kaynakları |
AYDIN FATMA (2019). ARAP DİLİNİN HADİSLERİ ANLAMAYA ETKİSİ. ULUSLARARASI SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, 12(67), 1023-1041., Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3791
Radî, Şerîf (ts.). el-Mecâzâtü’n-nebeviyye. Kum: Menşûrât-ı Mektebeti Busayratî. Ramehürmüzî, Ebû Muhammed Hasan b. Abdurrahman b. Hallâd (ts.). el-Emsâlü'l-hadis. İstanbul: el-Mektebetü'l-İslâmiyye. Ünalan, Abdullah (2009). Hadislerde Metaforik Kullanım. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, , c. XI, S. 1, s. 107-140 Köktaş, Yavuz (2002). Hadislerin Anlaşılmasında Belâgat İlminin Önemi. Dinî Araştırmalar, c. IV, S. 12, s. 125-144. Köktaş, Yavuz (2002). Hadislerin Anlaşılmasında Mecâz Bilgisi: eş-Şerîf er-Radî ve el-Mecâzâtü’n-Nebeviyye. EKEV Akademi Dergisi, c. III, S. 2, s. 175-189. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 6 | 30 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 12 | 1 | 12 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 12 | 1 | 12 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | HADİS-DİL İLİŞKİSİ | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
2 | HADİSLERİ ANLAMADA ETKİLİ OLAN DİL UNSURLARI | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | Arap dilinde ve hadislerde mecaz | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | Hadislerde mecaz ve istiare kullanımına örnekler | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | Hadislerde mecaz ve istiare kullanımına örnekler | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
5 | Hadislerde kinayeli ifade örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
5 | Hadislerde kinayeli ifade örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
7 | Hadislerde îcâz örnekleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim |
8 | Cevâmiu'l-kelim olan hadisler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
9 | Mübalağa üslubu kullanılan hadisler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
9 | Mübalağa üslubu kullanılan hadisler | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
11 | Arap dilinin bir özelliği olarak zamirler ve onların aidiyeti meselesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
12 | Hadislerde temsili anlatım örnekleri | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
13 | Hadislerde lafzın âm, murâdın hâs oluşu ile ilgili örnekler | Ders Beyin Fırtınası |
14 | Lafız-mana ilişkisi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hadis-Arap dili ilişkisini kavrar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Arap dilini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki etkisini anlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Arapça dil ve üslup özelliklerinin, edebi sanatlarının kullanıldığı örnek hadisler görür. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hadis-Arap dili ilişkisini kavrar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 |
Arap dilini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki etkisini anlar. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 |
Arapça dil ve üslup özelliklerinin, edebi sanatlarının kullanıldığı örnek hadisler görür. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 |