EN
  • Anasayfa
  • TİB5034 Arap Dili ve Hadis (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5034 - Arap Dili ve Hadis
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Arap Dili ve Hadis TİB5034 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN
Ders Veren
Amaç

Arap dilinin dil ve üslup özelliklerini, edebi sanatlarını, anlatım özelliklerini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki tesirini göstermek.

Ders İçeriği

Hadis-dil ilişkisi, hadislerin doğru anlaşılmasında etkili olan dil unsurları, hadislerde mecaz, kinaye, mübalağa, istiare, icaz ve cevamiu'l-kelim örnekleri, lafzın delaleti ve zamirlerin mercii gibi dil meselelerinin hadisleri anlama üzerindeki tesirleri.

Ders Kaynakları AYDIN FATMA (2019). ARAP DİLİNİN HADİSLERİ ANLAMAYA ETKİSİ. ULUSLARARASI SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, 12(67), 1023-1041., Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3791
Radî, Şerîf (ts.). el-Mecâzâtü’n-nebeviyye. Kum: Menşûrât-ı Mektebeti Busayratî.
Ramehürmüzî, Ebû Muhammed Hasan b. Abdurrahman b. Hallâd (ts.). el-Emsâlü'l-hadis. İstanbul: el-Mektebetü'l-İslâmiyye.
Ünalan, Abdullah (2009). Hadislerde Metaforik Kullanım. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, , c. XI, S. 1, s. 107-140
Köktaş, Yavuz (2002). Hadislerin Anlaşılmasında Belâgat İlminin Önemi. Dinî Araştırmalar, c. IV, S. 12, s. 125-144.
Köktaş, Yavuz (2002). Hadislerin Anlaşılmasında Mecâz Bilgisi: eş-Şerîf er-Radî ve el-Mecâzâtü’n-Nebeviyye. EKEV Akademi Dergisi, c. III, S. 2, s. 175-189.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 5 6 30
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 5 5 25
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 12 1 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Ödev 1 Ödev 1 12 1 12
Ödev 2 Ödev 2 12 1 12
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 193
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,57
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 HADİS-DİL İLİŞKİSİ Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
2 HADİSLERİ ANLAMADA ETKİLİ OLAN DİL UNSURLARI Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
3 Arap dilinde ve hadislerde mecaz Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
3 Hadislerde mecaz ve istiare kullanımına örnekler Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
3 Hadislerde mecaz ve istiare kullanımına örnekler Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
5 Hadislerde kinayeli ifade örnekleri Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
5 Hadislerde kinayeli ifade örnekleri Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
7 Hadislerde îcâz örnekleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim
8 Cevâmiu'l-kelim olan hadisler Ders Beyin Fırtınası Gösterim
9 Mübalağa üslubu kullanılan hadisler Ders Beyin Fırtınası Gösterim
9 Mübalağa üslubu kullanılan hadisler Ders Beyin Fırtınası Gösterim
11 Arap dilinin bir özelliği olarak zamirler ve onların aidiyeti meselesi Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
12 Hadislerde temsili anlatım örnekleri Ders Beyin Fırtınası Gösterim
13 Hadislerde lafzın âm, murâdın hâs oluşu ile ilgili örnekler Ders Beyin Fırtınası
14 Lafız-mana ilişkisi Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Hadis-Arap dili ilişkisini kavrar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Arap dilini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki etkisini anlar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Arapça dil ve üslup özelliklerinin, edebi sanatlarının kullanıldığı örnek hadisler görür. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Seminer Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Hadis-Arap dili ilişkisini kavrar. 3 3 4 3 4 3 2 2 4 2 1 4
Arap dilini bilmenin hadisleri doğru anlama üzerindeki etkisini anlar. 3 3 4 3 4 3 2 2 4 2 1 4
Arapça dil ve üslup özelliklerinin, edebi sanatlarının kullanıldığı örnek hadisler görür. 3 3 4 3 4 3 2 2 4 2 1 4