Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çağdaş Fıkıh Problemleri | TİB5035 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Ahmet AYDIN |
Ders Veren | Doç. Dr. Ahmet AYDIN |
Amaç |
Çağdaş fıkıh problemlerini tanımak ve yeni problemleri çözme yeteneği kazanmak |
Ders İçeriği |
1) Modern meselelere fıkıh ölçüleriyle bakabilmenin ölçütlerini tanır. 2) Organ nakli, hücre kopyalama, ibadet vakitlerinin bilim eşliğinde tespiti gibi modern konuları bu ölçütler ışığında ele alır. 3) Bu problemleri delilleriyle beraber tartışır. 4) Bu problemleri ve delillerini eleştiriye tabi tutar. 5) Bu problemleri ve delillerini analiz eder. 6) Bu problemleri ve delillerini değerlendirerek bir hükme varır. |
Ders Kaynakları |
1. DİA (ilgili maddeler),
2. Günümüz Fıkıh Problemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları
3. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dinî Konular
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 6 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 14 | 42 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,61 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Günümüz Fıkıh Problemlerinin Çözümünde İlke ve Yöntemler | Tartışmalı Ders |
2 | Kıyas-taklit, telfik, belli bir mezhebe bağlı kalma zorunluluğu | Tartışmalı Ders |
3 | İbadet Hayatı ile İlgili Meseleler | Tartışmalı Ders |
4 | Finansman temin yöntemleri ve katılım bankalarının faaliyetleri | Tartışmalı Ders |
5 | sigorta | Tartışmalı Ders |
6 | borsa | Tartışmalı Ders |
7 | organ nakli | Tartışmalı Ders |
8 | tüp bebek ve taşıyıcı annelik | Tartışmalı Ders |
9 | genetik kopyalama ve transhümanizm | Tartışmalı Ders |
10 | gıda güvenliği ve helal gıdalar | Tartışmalı Ders |
11 | Gayr-i Müslimlerle Birlikte Yaşama İle İlgili Meseleler | Tartışmalı Ders |
12 | oyun ve eğlenceler | Tartışmalı Ders |
13 | sigara, içki ve diğer bağımlılıklar | Tartışmalı Ders |
14 | bitcoin ve diğer kriptolar | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Çağdaş fıkhi problemlerin temel kavramlarını öğrenerek bu problemlerin esas kaynağını tespit edebilme | |||
Fıkhî problemleri çözme yöntemlerini öğrenebilme | |||
Naslara dayalı hükümlerle çağdaş fıkıh problemlerinin çözümü arasında bağlantı kurabilme | |||
Çağdaş fıkıh problemlerinin temel kaynaklarını İslam medeniyeti açısından yorumlayabilme; | |||
Tıp ilminin ve teknolojisinin gelişim süreci ile güncel fıkıh problemleri arasındaki ilişkiyi tespit edebilme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Çağdaş fıkhi problemlerin temel kavramlarını öğrenerek bu problemlerin esas kaynağını tespit edebilme | 5 | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 |
Fıkhî problemleri çözme yöntemlerini öğrenebilme | 5 | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 |
Naslara dayalı hükümlerle çağdaş fıkıh problemlerinin çözümü arasında bağlantı kurabilme | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 |
Çağdaş fıkıh problemlerinin temel kaynaklarını İslam medeniyeti açısından yorumlayabilme; | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 |
Tıp ilminin ve teknolojisinin gelişim süreci ile güncel fıkıh problemleri arasındaki ilişkiyi tespit edebilme | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | - |