Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ İslam Dünyasında İslamî Bilginin Aktarımı | TİB5042 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN |
Ders Veren | Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN |
Amaç |
Ortaçağ'da İslami eğitimin ana bileşenleri, İslami bilgiye yüklenen anlam, eğitimin icra edildiği mekânlar, İslami ilimlerin tahsili, intikali ve eğitim kurumlarının desteklenmesi sürecinde aktörler, yönetici elitlerin, kadınların ve toplumun diğer kesimlerinin bu süreçteki yeri ve rolü, İslam’ın bilgiye verdiği yüksek değerin toplumsal ve kültürel yansımaları |
Ders İçeriği |
Klasik dönemde İslami bilginin nesiller arasında intikalindeki etkenlerden biri olan Rihle’nin mahiyeti, Medreselerin kurulmasından sonra rihlelerin devam etmesini sağlayan faktörler, ilmî müesseselerin İslamî ilimlerin aktarılmasındaki rolü ve bilginin topluma mâl edilme yöntemleri incelenir. |
Ders Kaynakları |
Mesut Kaya-Sezai Engin, İslam İlim ve Düşünce Tarihinde Şerh Geleneği
Ortaçağ Kahire'sinde Bilginin İntikali - KLASİK YAYINLARI - Jonathan P. Berkey |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 30 |
Ödev 2 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 14 | 70 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 40 | 1 | 40 |
Final | Final | 55 | 1 | 55 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilginin oluşumunda akıl ve vahiy | Tartışmalı Ders |
2 | Bilginin aktarılmasında rivayet ağı ve Sözlü Kültürü | Tartışmalı Ders |
3 | Bilginin aktarılmasında Metinlerin Oluşması / İstinsahı | Tartışmalı Ders |
4 | Bilginin aktarılmasında Hoca – Talep İlişkileri | Tartışmalı Ders |
5 | Dini Kurumların Ortaya Çıkışı | Tartışmalı Ders |
6 | Bilginin aktarılmasında medreselerin rolü | Tartışmalı Ders |
7 | Bilginin aktarılmasında hankahların rolü | Tartışmalı Ders |
8 | Bilginin aktarılmasında hastanelerin rolü | Tartışmalı Ders |
9 | Bilginin aktarılmasında camilerin rolü | Tartışmalı Ders |
10 | Bilginin aktarılmasında ders halkalarının rolü | Tartışmalı Ders |
11 | Bilginin aktarılmasında kadınların rolü | Tartışmalı Ders |
12 | Bilginin aktarılmasında ilmi seyahetler | Tartışmalı Ders |
13 | Bilginin aktarılmasının izdüşümü olarak meşyehalar | Tartışmalı Ders |
14 | Bilginin aktarılmasında himaye | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İslam dünyasında bilginin aktarım yöntemlerini kavrar | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bilginin yayılmasında şerh ve kitapların rolünü kavrar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İslam dünyasında bilginin aktarım yöntemlerini kavrar | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bilginin yayılmasında şerh ve kitapların rolünü kavrar | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |