Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sünneti Anlamada Yöntem | TİB5077 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
Ders Veren | Doç. Dr. Mehmet EFENDİOĞLU |
Amaç |
Hz. Peygamber'in sünnetini doğru anlamayı, hadis tenkidinde takip edilmesi gereken yöntemi, sünnetin diğer şer-i deliller karşısındaki konumunu ve sünnetin insan hayatının farklı alanlarındaki rolünü tespit ve anlamayı amaçlar. |
Ders İçeriği |
Sünnet, metin tenkidi, sünnetin Kur'an-ı kerim ve diğer şer-i kıstaslarla uyumluluğu. |
Ders Kaynakları |
1- Sünneti anlamada yöntem/ Yusuf el-Karadâvî
2- Sünnet ve hadisi anlama klavuzu/ Mehmet Görmez
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 7 | 2 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 6 | 6 | 36 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 4 | 20 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sünnetin İslam'daki konumu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
2 | Müslümanların sünnet karşısındaki sorumlulukları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
3 | Sünneti anlamanın temel esasları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
4 | Sünnetin fıkıh ve teşri' alanındaki rolü | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
5 | Sünnetin davet ve tevcih alanındaki rolü | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
6 | Zayıf hadisin terğîb ve terhîb alanlarında rivayeti | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
7 | Hadislerin Kur'an ışığında anlaşılması | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
8 | Bir konuyla ilgili hadislerin bir arada incelenmesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
9 | İhtilaflı hadisler arasında cem ve tercih yapma meselesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
10 | Hadislerin sebep, maksat bağlamında incelenmesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
11 | Hadisleri anlamlandırmada değişmeye muhtemel faktörlerle, hadisi doğrudan etkileyen sabit hedefleri ayırmak | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
12 | Hakiki mana ile mecazi manaları birbirinden ayırmak | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
13 | Müşahede alemi ile gayb alemini ayırmak | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
14 | Hadisin delalet ettiği manayı te'kit etmek | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Gösterim Benzetim Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hadis ve sünneti doğru anlama ve değerlendirme | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Kritik ve eleştirel düşünce | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hadis ve sünneti doğru anlama ve değerlendirme | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
Kritik ve eleştirel düşünce | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |