Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Modern Hadis Literatürü | TİB5079 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fatma AYDIN |
Ders Veren | Doç. Dr. Mehmet EFENDİOĞLU |
Amaç |
Dersin temel hedefi hadis problemlerini tartışmak. |
Ders İçeriği |
Sünnetin İslam'daki Yeri, Hukuk ve Yasama Alanında Sünnet, Sünnetin bağlayıcılığı, Hadis ilminde metin tenkidi metotları, Hadisleri anlamada yerellik/tarihsellik ve evrensellik, Zayıf hadisle amel meselesi, Kur'ân'la yetinme söylemi, Oryantalistlerin Hadis ve Sünnete yaklaşımları, Hadis yorumlama metotları. |
Ders Kaynakları |
Sünneti Anlamada Yöntem, Yusuf el-Kardavî
Hadisleri Anlama Sorunu, Salih Kesgin Hadislerin Anlaşılmasında Yöntem Tartışmaları, Yavuz Köktaş İslam Geleneğinde ve Modern Dönemde Hadis ve Sünnet, Kuramer Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Mehmet Görmez Hadis Müdafaası, İbn Kuteybe Erken Dönem İslam Hukukçularının Sünnet Anlayışı, İshak Emin Aktepe Hadiste metin tenkidi metodları. / Misfir b. Gurmullah ed-Dümeyni Oryantalist hadis anlayışı ve eleştirisi. / Ahmet Yücel |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 6 | 5 | 30 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 5 | 25 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 12 | 1 | 12 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 12 | 1 | 12 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sünnetin İslam'daki Yeri | Ders |
2 | Hukuk ve Yasama Alanında Sünnet | Ders |
3 | Sünnetin Bağlayıcılığı | Ders |
4 | Hadis ilminde metin tenkidi metotları | Ders |
5 | Hadisleri anlamada yerellik/tarihsellik ve evrensellik | Ders |
6 | Zayıf hadisle amel meselesi | Ders |
7 | Kur'ân'la yetinme söylemi | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Oryantalistlerin Hadis ve Sünnete yaklaşımları | Ders |
10 | hadislerin varid olduğu sebepler, şartlar ve maksatlar | Ders |
11 | hadis lafızlarının delaleti meselesi | Ders |
12 | hadis-kelam ilişkisi | Ders |
13 | Hadis tasavvuf ilişkisi | Ders |
14 | Hadis yorumlama metotları | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yeni metotların olumlu ve olumsuz yönlerinin farkına varır. | |||
Eski ve yeni metotları karşılaştırarak kıyaslama yapabilir. | |||
Modern hadis yorumlama metotlarını bilir. | |||
Güncel hadis yorumlarını öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yeni metotların olumlu ve olumsuz yönlerinin farkına varır. | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 |
Eski ve yeni metotları karşılaştırarak kıyaslama yapabilir. | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 |
Modern hadis yorumlama metotlarını bilir. | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 |
Güncel hadis yorumlarını öğrenir. | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 |