Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kıraatlerin Tefsire Etkisi I | TİB5083 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Lokman BEDİR |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Lokman BEDİR |
Amaç |
Kur’an kıraatlerinin tefsiri ve Kur’an’ı yorumlamaya etkisini kavratmak, fıkhi sonuç doğurup doğurmama açısından alanlarını belirlemek ve bu alanda teorik bilginin pratikteki yansımalarına örnek olacak âyetlerin tespiti, güncel meselelerde kıraat farklılıklarının etkisi anlamında beceri kazandırmak. |
Ders İçeriği |
Maide suresi 6. âyetle (abdest ayeti) ilgili olarak kıraat farklılıkları sebebiyle oluşan yorum farklılıkları Bakara suresi 122-231 arasındaki âyetlerlerin tefsirleri ile ilgili olarak kıraat farklılıkları sebebiyle oluşan yorum farklılıkları |
Ders Kaynakları |
Kur’ân-ı Kerîm, el,Keşf an Vücûhi’l-Kıraati’l-Seb’ ve İlelihâ ve Hicecihâ, Zübdetü’l-İrfân, Umdetü’l-Hullân, İthâfu Fudalâil-Beşer fi’l-Kırââti’l-Erbaati’l-Aşer, Mukaddimetü İbni’l-Cezerî, en-Neşr fi’l-Kırââti’l-Aşr, Kıraat İlminin Kur’an Tefsirindeki Yeri, Kıraatların Tefsire Etkisi.
Kur’ân-ı Kerîm, el,Keşf an Vücûhi’l-Kıraati’l-Seb’ ve İlelihâ ve Hicecihâ, Zübdetü’l-İrfân, Umdetü’l-Hullân, İthâfu Fudalâil-Beşer fi’l-Kırââti’l-Erbaati’l-Aşer, Mukaddimetü İbni’l-Cezerî, en-Neşr fi’l-Kırââti’l-Aşr, Kıraat İlminin Kur’an Tefsirindeki Yeri, Kıraatların Tefsire Etkisi. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 14 | 70 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 14 | 70 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bakara suresi 1-5 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Ders Tartışmalı Ders Seminer |
1 | 1 Fatiha suresi ve kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
2 | Bakara suresi 122-129 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
3 | Bakara suresi 130-141 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
4 | Bakara suresi 142-147 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
5 | Bakara suresi 148-163 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
6 | Bakara suresi 164-176 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
7 | Bakara suresi 177-182 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
8 | Bakara suresi 183-188 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
9 | Bakara suresi 189-196 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
10 | Bakara suresi 197-210 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
11 | Bakara suresi 211-216 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
12 | Bakara suresi 217-221 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
13 | Bakara suresi 222-228 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
14 | Bakara suresi 229-231 âyetlerde kıraat farklılıklarının tefseri etkisi | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
“Kur’an kıraatleri”nin sadece bir tilavet farklılığından ibaret olmadığını ve pratikte karşılığı olduğunu beller, fıkhi sonuçlar oluşturan kıraat farklılıkları olduğu gibi herhangi bir fıkhi sonuç doğurmayan ve sadece vecih farklılığının olduğu yerlerin de olduğunu öğrenir. Bunun yanı sıra onları tatbik etme becerisi/alışkanlığı kazanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
“Kur’an kıraatleri”nin sadece bir tilavet farklılığından ibaret olmadığını ve pratikte karşılığı olduğunu beller, fıkhi sonuçlar oluşturan kıraat farklılıkları olduğu gibi herhangi bir fıkhi sonuç doğurmayan ve sadece vecih farklılığının olduğu yerlerin de olduğunu öğrenir. Bunun yanı sıra onları tatbik etme becerisi/alışkanlığı kazanır. | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |