Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kur’an Kelime Bilgisi -I- | TİB5085 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR |
Ders Veren | Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR |
Amaç |
Kur’an’ın ilk yarısından biraz fazlası kadarının ciddi bir şekilde okunmasını sağlamak, Manası bilinmeyen kelimelerin sayısını azaltmaya çalışmak, Kur’an metnine ve muhtevasına hâkim kılınmasına yardımcı olmak. Kur’an’ın içeriği hakkında genel bilgi edindirmek, Kur’an metninin pratik olarak anlaşılmasını temin etmek. |
Ders İçeriği |
Kur’an metninin kelime kelime incelenmesi, Kur’an metni okunup bilinmeyen kelimeler üzerinde durulması, Kolay ve bilinen kısımların ise öğrenciye ödev olarak verilmesi, Kur’an’ın ilk yarısından biraz fazlası kadarından sorumlu tutulması ve imtihan edilmesi; Böylece öğrencinin kelime (lafız/sözcük) bilgisini ne kadar geliştirdiğinin yoklanması |
Ders Kaynakları |
Râğıb el-Isbahânî, el-Mufredât fî Ğarîbi’l-Kur’ân (çev. Yusuf Türker),
Abdülcelîl İsa, el-Mushafü’l-Müyesser, Tefsîru’l-Celâleyn, Muhammed Fuad Abdülbâkî, el-Müfehres li-Elfâzi’l-Kur’âni’l-Kerîm, Mehmet Okuyan, Vücûh ve Nezâir Açısından Kur’an Kelimelerinin Anlamları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 18 | 1 | 18 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 16 | 1 | 16 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,06 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 1-25. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
2 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 26-50. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
3 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 51-75. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
4 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 76-100. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
5 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 101-125. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
6 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 126-150. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
7 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 151-175. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 176-200. Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
10 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 201-225 Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
11 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 226-250 Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
12 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 251-275 Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
13 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 276-300 Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
14 | Kur’an’ın (elimizdeki Mushaf tertibi ve baskısına göre) 301-325 Sayfalarının bilinmeyen kelimeler açısından incelenmesi | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kur’an’ın ilk yarısından biraz fazlası kadarını dikkatli biçimde okur ve anlamaya çalışır | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Anlamını bilmediği kelimelerin sayısını asgariye indirir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kur’an metnine ve muhtevasına hâkim olunması sağlanır | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kur’an’ın içeriği hakkında genel ve geniş bilgi edinir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Onda aranılan şeyi kolaylıkla bulabilme ve Kur’an metnini rahat bir şekilde anlayabilme melekesi gelişir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kur’an’ın ilk yarısından biraz fazlası kadarını dikkatli biçimde okur ve anlamaya çalışır | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Anlamını bilmediği kelimelerin sayısını asgariye indirir | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Kur’an metnine ve muhtevasına hâkim olunması sağlanır | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Kur’an’ın içeriği hakkında genel ve geniş bilgi edinir | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Onda aranılan şeyi kolaylıkla bulabilme ve Kur’an metnini rahat bir şekilde anlayabilme melekesi gelişir. | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |