Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ortaçağ’da Sufi Eğitim Kurumları | TİB5092 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN |
Ders Veren | |
Amaç |
Hankah-Zaviye-Ribat şeklinde muhtelif formlarda karşımıza çıkan sufi eğitim kurumlarının ortaya çıkış nedenleri, işlevleri ve birbirlerinden ayrılan yönlerini ortaya koymak, medrese ve cami ile kurumsal işlevleri bakımından birbiriyle yakınlaşması, şeyh kavramı, şeyhüüşşüyuhluğun ortaya çıkışı ve görevlerini analiz etme, değerlendirebilme becerisi kazanma, değerlendirebilme becerisi kazanma |
Ders İçeriği |
Hankah-Zaviye-Ribat kurumlarının ortaya çıkışı, özellikleri, vakıf kurumu olarak değerlendirilmesi, tarihi gelişim süreçleri, sufi grupların lideri olarak şeyhlik, yönetici-sufi olarak şeyhüşşuyuhluk, şeyhüşşuyuhluğun görevleri, şeyhüşşuyuhların devlet ricali ile ilişkisi, Hankah-Zaviye-Ribat kurumlarının işlevindeki değişimler, medrese ile sufi eğitim kurumlarının işlevsel yakınlaşması, meşhur hankahlardan örnekler: Sümeysatiyye, Sa‘îdü’s-Sü‘adâ ve Siryâkûs, Sufi eğitim kurumlarının sosyo-kültürel yönleri. |
Ders Kaynakları |
George Makdisi, Ortaçağ’da yüksek öğretim, trc. Ali Hakan Çavuşoğlu, Tuncay Başoğlu, İstanbul: Klasik yayınları, 2012;
; Zekeriya Işık, Tekkedeki iktidar: Osmanlı İmparatorluğu’nda toplumsal alanda iktidar mücadelesi, İstanbul : Çizgi Kitabevi Yayınları, 2017 Muhammed Mutî‘ Hâfız, el-Hankahü’s-Sümeysatiyye bi-Dımaşk el-medresetü’s-sufiyye, Beyrut : Darü’l-Beyruti, 2006. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 14 | 70 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 40 | 1 | 40 |
Final | Final | 50 | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sufiliğin ortaya çıkışı ve Kurumlara olan ihtiyaç | Tartışmalı Ders |
2 | Tarihi Süreçte Ribatlar | Tartışmalı Ders |
3 | Tarihi süreçte Hankahlar | Tartışmalı Ders |
4 | Tarihi süreçte zaviyeler | Tartışmalı Ders |
5 | Tarihi süreçte tekkeler | Tartışmalı Ders |
6 | Bir Vakıf kurumu olarak Sufi Eğitim kurumları | Tartışmalı Ders |
7 | Sufi eğitim kurumlarının yönetimi | Tartışmalı Ders |
8 | Sufi Bir âlim Olarak Şeyh ve Görevleri | Tartışmalı Ders |
9 | Şeyhuşşuyuhluğun Ortaya Çıkışı | Tartışmalı Ders |
10 | Yönetici Sufi Olarak Şeyhuşşuyuhluk | Tartışmalı Ders |
11 | Medrese ve Cami ile Sufi Eğitim Kurumlarının İşlevsel Yakınlaşması | Tartışmalı Ders |
12 | Devlet ve Toplumla İlişkisi Bağlamında Sümeysatiyye Hankahı | Tartışmalı Ders |
13 | Devlet ve Toplumla İlişkisi Bağlamında Sa‘îdü’s-Sü‘adâ Hankahı | Tartışmalı Ders |
14 | Devlet ve Toplumla İlişkisi Bağlamında Siryâkûs Hankahı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci sufi eğitim kurumlarını tanır | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sufi eğitim kurumlarının ortaya çıkışını kavrar. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Hankah-Zaviye-Ribat kurumları arasındaki farkı analiz eder. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci sufi eğitim kurumlarını tanır | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Sufi eğitim kurumlarının ortaya çıkışını kavrar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Hankah-Zaviye-Ribat kurumları arasındaki farkı analiz eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |