Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Arapça Gramer Tarihi | TİB5094 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İrfan KAYA |
Ders Veren | |
Amaç |
Arap dili gramer tarihi hakkında bilgi sahibi olma. Arap dili gramer literatürünü tanıma. Alanın ana kaynakları, önemli alimleri ve tartışma konularını bilme. |
Ders İçeriği |
Arap dili gramer tarihi hakkında yazılmış başucu eserlerinden biri baz alınarak konu hakkında genel bilgilendirme yapılması. Alanın öne çıkan alimleri ve eserleri hakkında bilgilendirme yapılarak bu eserlerin incelenmesi. Alanın tartışmalı konularının zikredilen eserlerden takip edilmesi. |
Ders Kaynakları |
Hatice Hudeysi, Târihu nahvi’l-Arabi
Ebu Bekir el-Enbari, el-İnsaf fî mesâili’l-hılaf |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Final | Final | 25 | 1 | 25 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,69 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Arap Dili Gramer çalışmlarının ortaya çıkışı | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
2 | İlk nahiv çalışmaları. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
3 | Basra ve Kufe’de nahiv alimlerinin tabakaları. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
4 | Basra ve Kufe nahiv ekollerinin özellikleri ve ihtilafları. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
5 | Bağdat, Mısır ve Endülüs nahiv ekolleri. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
6 | İbn Hişam el-Ensari ve eserleri. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
7 | Arap dili nahiv alanında Elfiye geleneği ve İbn Malik’e ait Elfiye isimli eserin şerhleri. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
8 | Teshîl geleneği. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
9 | Nahiv ilminin ana kaynaklarından biri olarak İbn Hacib’e ait Kâfiye adlı eser ve şerhleri. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
10 | Osmanlı dönemi nahiv çalışmaları. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
11 | Cumhuriyet dönemi Türkiye’deki ve çağdaş Arap nahiv çalışmaları. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
12 | Nahiv alimlerinin ve eserlerinin anlatıldığı tabakat kitapları | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
13 | Nahiv alanında tartışmalı meseleler. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
14 | Günümüzde İlahiyat Fakültelerinde nahiv alanında yapılmış çalışmalar. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Arap dili gramer tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur. İlk gramer çalışmaları, ekolleri ve önemli alimlerini tanır. | Yazılı Sınav | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Alanın önemli tartışma konuları hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gramer kurallarını, şevahitler ve misallerin tarihi gelişim seyri hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arap dili gramer tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur. İlk gramer çalışmaları, ekolleri ve önemli alimlerini tanır. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Alanın önemli tartışma konuları hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Gramer kurallarını, şevahitler ve misallerin tarihi gelişim seyri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |