EN
  • Anasayfa
  • TİB5081 Güzel Kur’an Okuma Teknikleri (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5081 - Güzel Kur’an Okuma Teknikleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Güzel Kur’an Okuma Teknikleri TİB5081 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR
Ders Veren Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR
Amaç

Doğru-düzgün Kur’an okuma becerisini kazandırmak, Güzel ağız sahibi olmanın yollarını göstermek, Ta’lîm, Tecvîd, Kıraat ve Tilâvet usûllerini belletmek, Mûsıkînazariyâtı, teknik, estetik, teknolojik vb. şeyleri öğretrmek, Ses eğitimi vermek ve nefesi verimli kullanma alışkanlığı edindirmek.

Ders İçeriği

Tecvîd bahislerinin tümü, Ta’lîm çalışması denilen mehâric-i hurûf alıştırmaları, Kıraat İlmi’nin önem ve öncelik arz eden konuları (istiâze ve besmele, vakıf ve ibtidâ, lahn ve çeşitleri gibi), Klâsik Türk Müziği’nin temel bazı makamları (Sabâ, Segâh, Hicaz, Hüzzâm, Uşşâk, Rast ve Nihâvend gibi) ile Ses ve nefes terbiyesi denen şan eğitimi.

Ders Kaynakları Kur’ân-ı Kerîm
Karabaş Tecvîdi
Nüzûlünden Günümüze Kur’an-ı Kerim Bilgileri
Kur’ân-ı Kerîm’in Fazîletleri ve Okunma Kâideleri
Kur’an Okuma Esasları
Kur’ân-ı Kerîm’i Güzel Okuma Tekniği ve Kuralları
, İstanbul’da Kur’an Okulları (XV-XVI. Yüzyıllar)
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 6 14 84
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 18 1 18
Ödev 1 Ödev 1 16 1 16
Final Final 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 180
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,06
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tecvîd meseleleri (anahatlarıyla ve hatırlatma amaçlı) Tartışmalı Ders
1 Tecvîd meseleleri (anahatlarıyla ve hatırlatma amaçlı) Tartışmalı Ders
3 Mehâric-i Hurûf (Çalışma ve alıştırma) Tartışmalı Ders
3 Mehâric-i Hurûf (Çalışma ve alıştırma) Tartışmalı Ders
5 Besmele ve İsti’âze bahisleri Tartışmalı Ders
6 İbtidâ ve Vakıf konuları Tartışmalı Ders
7 Lahn ve çeşitleri mevzusu Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Tartışmalı Ders
9 Ses ve nefes eğitimi Tartışmalı Ders
9 Ses ve nefes eğitimi Tartışmalı Ders
11 Yaygın makamlar (Saba, Segâh Hüzzâm ve Hüseynî) Tartışmalı Ders
12 Yaygın makamlar (Hicaz, Uşşâk, Rast ve Nihâvend) Tartışmalı Ders
13 Cami mûsikîsi (İmamlık ve müezzinlik uygulamaları) Tartışmalı Ders
14 Örnek okuyuşlar (Aşr-ı şerîf örnekleri) Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Sanatsal bir özellik taşıyan “güzel Kur’an okuma”nın teorik yönlerini öğrenir Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
“Fem-i muhsin (=güzel bir ağız yapısı) sahibi olma”nın inceliklerini kavrar, Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Bu iş için öncelikli olarak gerekli Ta’lîm, Tecvîd, Kıraat ve Tilâvet usûllerini beller/bilir Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Yine bu konunun destekleyici yan unsurları olan mûsıkînazariyâtı, teknik, estetik, teknolojik vb. bilgileri alır Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Uygulamadaki şan eğitimi doğrultusunda eğitimini ses ve nefesi verimli kullanmayı sağlar. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Sanatsal bir özellik taşıyan “güzel Kur’an okuma”nın teorik yönlerini öğrenir 3 4 3 2 2 4 3 4 4 5 5 2
“Fem-i muhsin (=güzel bir ağız yapısı) sahibi olma”nın inceliklerini kavrar, 3 4 3 2 2 4 3 4 4 5 5 2
Bu iş için öncelikli olarak gerekli Ta’lîm, Tecvîd, Kıraat ve Tilâvet usûllerini beller/bilir 3 4 3 2 2 4 3 4 4 5 5 2
Yine bu konunun destekleyici yan unsurları olan mûsıkînazariyâtı, teknik, estetik, teknolojik vb. bilgileri alır 3 4 3 2 2 4 3 4 4 5 5 2
Uygulamadaki şan eğitimi doğrultusunda eğitimini ses ve nefesi verimli kullanmayı sağlar. 3 4 3 2 2 4 3 4 4 5 5 2