Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Güzel Kur’an Okuma Teknikleri | TİB5081 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR |
Ders Veren | Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR |
Amaç |
Doğru-düzgün Kur’an okuma becerisini kazandırmak, Güzel ağız sahibi olmanın yollarını göstermek, Ta’lîm, Tecvîd, Kıraat ve Tilâvet usûllerini belletmek, Mûsıkînazariyâtı, teknik, estetik, teknolojik vb. şeyleri öğretrmek, Ses eğitimi vermek ve nefesi verimli kullanma alışkanlığı edindirmek. |
Ders İçeriği |
Tecvîd bahislerinin tümü, Ta’lîm çalışması denilen mehâric-i hurûf alıştırmaları, Kıraat İlmi’nin önem ve öncelik arz eden konuları (istiâze ve besmele, vakıf ve ibtidâ, lahn ve çeşitleri gibi), Klâsik Türk Müziği’nin temel bazı makamları (Sabâ, Segâh, Hicaz, Hüzzâm, Uşşâk, Rast ve Nihâvend gibi) ile Ses ve nefes terbiyesi denen şan eğitimi. |
Ders Kaynakları |
Kur’ân-ı Kerîm
Karabaş Tecvîdi Nüzûlünden Günümüze Kur’an-ı Kerim Bilgileri Kur’ân-ı Kerîm’in Fazîletleri ve Okunma Kâideleri Kur’an Okuma Esasları Kur’ân-ı Kerîm’i Güzel Okuma Tekniği ve Kuralları , İstanbul’da Kur’an Okulları (XV-XVI. Yüzyıllar) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 18 | 1 | 18 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 16 | 1 | 16 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,06 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tecvîd meseleleri (anahatlarıyla ve hatırlatma amaçlı) | Tartışmalı Ders |
1 | Tecvîd meseleleri (anahatlarıyla ve hatırlatma amaçlı) | Tartışmalı Ders |
3 | Mehâric-i Hurûf (Çalışma ve alıştırma) | Tartışmalı Ders |
3 | Mehâric-i Hurûf (Çalışma ve alıştırma) | Tartışmalı Ders |
5 | Besmele ve İsti’âze bahisleri | Tartışmalı Ders |
6 | İbtidâ ve Vakıf konuları | Tartışmalı Ders |
7 | Lahn ve çeşitleri mevzusu | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Ses ve nefes eğitimi | Tartışmalı Ders |
9 | Ses ve nefes eğitimi | Tartışmalı Ders |
11 | Yaygın makamlar (Saba, Segâh Hüzzâm ve Hüseynî) | Tartışmalı Ders |
12 | Yaygın makamlar (Hicaz, Uşşâk, Rast ve Nihâvend) | Tartışmalı Ders |
13 | Cami mûsikîsi (İmamlık ve müezzinlik uygulamaları) | Tartışmalı Ders |
14 | Örnek okuyuşlar (Aşr-ı şerîf örnekleri) | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sanatsal bir özellik taşıyan “güzel Kur’an okuma”nın teorik yönlerini öğrenir | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
“Fem-i muhsin (=güzel bir ağız yapısı) sahibi olma”nın inceliklerini kavrar, | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Bu iş için öncelikli olarak gerekli Ta’lîm, Tecvîd, Kıraat ve Tilâvet usûllerini beller/bilir | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Yine bu konunun destekleyici yan unsurları olan mûsıkînazariyâtı, teknik, estetik, teknolojik vb. bilgileri alır | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Uygulamadaki şan eğitimi doğrultusunda eğitimini ses ve nefesi verimli kullanmayı sağlar. | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sanatsal bir özellik taşıyan “güzel Kur’an okuma”nın teorik yönlerini öğrenir | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
“Fem-i muhsin (=güzel bir ağız yapısı) sahibi olma”nın inceliklerini kavrar, | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Bu iş için öncelikli olarak gerekli Ta’lîm, Tecvîd, Kıraat ve Tilâvet usûllerini beller/bilir | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Yine bu konunun destekleyici yan unsurları olan mûsıkînazariyâtı, teknik, estetik, teknolojik vb. bilgileri alır | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Uygulamadaki şan eğitimi doğrultusunda eğitimini ses ve nefesi verimli kullanmayı sağlar. | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |