Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kıraat Uygulama Örnekleri | TİB5082 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR |
Ders Veren | Prof. Dr. Yusuf ALEMDAR |
Amaç |
Kur’an kıraatlerinin pratikteki uygulama yönlerini belletmek, Kıraat vecihlerinin temel kurallarını kavratmak, Kıraat imam ve ravileriniöğretmek, Kıraat tarik ve meslekleri (ekolleri ve akımları) ile bunlar arasındaki uygulama farklarını göstermek, Kıraat İlmi’nin güncel/aktüel değeri ve kullanma alanları hakkında teorik bilgi vermek, Bunları tatbik etme becerisini kazandırmak. |
Ders İçeriği |
Yedi Kıraat İmamı veravileri ile On Kıraat’in diğer üç kıraat imamı ve ravilerinin kimler olduğu, Kıraat imam ve râvîlerinin tilâvet vecihlerinin okuyuş örnekleri (Fâtiha veBakara Sûreleri), Belli-başlı kıraat farklılıklarının Kur’an’ın anlamına ne ölçüde etki yaptığı meselesi, Yaşayan birtakım Kıraat tarik ve mesleklerinin tanıtımı ile bunların öne çıkan bariz özellikleri ve nerelerde yaygın oldukları, Ülkemizde ve dünyada Kıraat İlmi’nindurumu ve eğitimi. |
Ders Kaynakları |
Kur’ân-ı Kerîm
Zübdetü’l-İrfân Umdetü’l-Hullân İthâfuFudalâil-Beşer fi’l-Kırââti’l-Erbaati’l-Aşer Kur’ân-ı Kerîm’in Nüzûlü ve Kırâati Kıraat İlminin Kur’an Tefsirindeki Yeri |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 18 | 1 | 18 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 16 | 1 | 16 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,06 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yedi Kıraat İmamı ve ravileri | Tartışmalı Ders |
2 | On Kıraat’e dâhil olan diğer üç imam veravileri | Tartışmalı Ders |
3 | Yaşayan Kıraat tarîk ve meslekleri | Tartışmalı Ders |
4 | Kıraat farklılıklarının manaya (tefsire ve fıkhî uygulamalara) yansımaları | Tartışmalı Ders |
5 | Türkiye ve diğer ülkelerde Kıraatİlmi’nin durumu ve eğitim-öğretimi | Tartışmalı Ders |
6 | Fatiha Suresi (10 Kıraate göre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
7 | Bakara Suresi 1-5 (10 Kıraate göre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
8 | Ara sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Bakara Suresi 6-9 (10 Kıraate göre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
10 | Bakara Suresi 10-13 (10 Kıraategöreokunuşu) | Tartışmalı Ders |
11 | Bakara Suresi 14-17 (10 Kıraategöre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
12 | Bakara Suresi 18-21 (10 Kıraate göre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
13 | Bakara Suresi 22-25 (10 Kıraate göre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
14 | Bakara Suresi 16-29 (10 Kıraate göre okunuşu) | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tarihsel ve geleneksel bir realite/gerçeklik olma özelliği taşıyan “Kur’an kıraatleri”nin pratikteki uygulama yönlerini beller | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
“Kıraat vecihleri (=7 ve 10 okuyuş şekli)”nin temel kurallarını kavrar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bu disiplinin öncüleri olan Kıraat imam ve ravilerini bilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sonradan bunlara eklenen Kıraat tarik ve meslekleri (ekolleri ve akımları) ile bunlar arasındaki uygulama farklarını görür/anlar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kıraat İlmi’nin güncel/aktüel değeri ve kullanma alanları hakkında teorik bilgi edinir,Bunun yanı sıra onları tatbik etme becerisi/alışkanlığı kazanır | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarihsel ve geleneksel bir realite/gerçeklik olma özelliği taşıyan “Kur’an kıraatleri”nin pratikteki uygulama yönlerini beller | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
“Kıraat vecihleri (=7 ve 10 okuyuş şekli)”nin temel kurallarını kavrar | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Bu disiplinin öncüleri olan Kıraat imam ve ravilerini bilir | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Sonradan bunlara eklenen Kıraat tarik ve meslekleri (ekolleri ve akımları) ile bunlar arasındaki uygulama farklarını görür/anlar | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |
Kıraat İlmi’nin güncel/aktüel değeri ve kullanma alanları hakkında teorik bilgi edinir,Bunun yanı sıra onları tatbik etme becerisi/alışkanlığı kazanır | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 |