Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Geleneksel Türk Dini | FDB5050 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa BAŞ |
Ders Veren | |
Amaç |
Çok geniş bir coğrafyada, oldukça değişik kültürler, medeniyetler, toplumlar ve dünyanın büyük dini sistemleri ile temasa geçmiş bulunan Türk´lerin dini yaşayışları son derece zengin bir tarih ve kültür mirasına sahip bulunmaktadır. Bu zengin tarihi ve dini miras, bilimsel ve objektif bir tarihi perspektiften hareketle ele alınıp değerlendirildiğinde bize, milli ve kültürel varlığımız ve hayatımızın tarihi temellerini, gerçek boyutları içerisinde daha doğru bir biçimde aydınlatma imkanı sağlayacağı gibi, bu günkü hayatımız ve kültürümüze de zenginlik katacaktır. Bu dersin amacı da Türk Tarihinin antik izlerini günümüze kadar sürmektir. |
Ders İçeriği |
Bu ders geçmişten günümüze kadar Türklerin benimsediği inançları genel hatlarıyla içerir. Şamanizm, Tengri, Kutsal Dağlar, Su & Irmak, Ateş gibi ana temaları ve ´Yug´ gibi dini törenleri konu edinir. Ayrıca Türklerin İslamiyeti Kabul etmesi ve Türk Halk İnançları da ana başlıklardandır. |
Ders Kaynakları |
Saadettin Gömeç - Şamanizm ve Eski Türk dini; Berikan Yayınevi, 2011
Ünver Günay ve Prof. Dr. Harun Güngör - Başlangıçtan Günümüze Türklerin Dinî Tarihi; Rağbet Yayınları Zekeriya Kitapçı - Türk Moğol Boyları Arasında İslamiyet; Yedi Kubbe Yayınları, 2005. Mircea Eliade - Şamanizm: İlkel Esrime Teknikleri; İmge Yayınevi, 2006 Jean-Paul Roux - Türklerin ve Moğolların Eski Dini; İşaret Yayınevi, 1998 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Eski Türk Dininin İsmi Hakkındaki Görüşler | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Türklerin Dinî Tarihinin Belli Başlı Safhaları | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Evrensel Dinlerle Temas ve Onların Türkler Arasında Yayılışı | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Şamanizm Bir Din midir? | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Türklerin Müslüman Olmalarının sebepleri | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Geleneksel Türk Dini Kavramı | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Gök Tanrı İnancı | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Atalar Kültü | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Geleneksel Türk Dini Etrafındaki Tartışmalar Halk İnancı Kavramı | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Halk İnancı Kavramı ve Halk Dindarlığı | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Halk İnançlarının Ortaya Çıkış Sebepleri; | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Orta Asya-Anadolu karşılaştırmalı Halk İnançları | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Günümüzde Doğum | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Evlenme ve Ölümle ilgili Yaygın Halk İnançları. | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk Halk İnanışlarını tanır. Eski Türk İnanışları ile İslam Dini arasınta benzerlik kurar. Eski Türk İnanışlarından kaynaklanan ve İslam inancı içerisinde devam eden halk inanışlarını bilir. Türk toplumunun çeşitli bölgelerinde yaşayan yerel inanışlarını öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Şamanizm ve uygulamaları hakkında detaylı bilgi edinir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türklerdeki Dağ, Taş, Ateş, Hava ve Su gibi doğa ile ilgili inançları ayırt edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İslamiyet öncesi inanç sistemlerini analiz eder. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Antik Türk Dini hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk Halk İnanışlarını tanır. Eski Türk İnanışları ile İslam Dini arasınta benzerlik kurar. Eski Türk İnanışlarından kaynaklanan ve İslam inancı içerisinde devam eden halk inanışlarını bilir. Türk toplumunun çeşitli bölgelerinde yaşayan yerel inanışlarını öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Şamanizm ve uygulamaları hakkında detaylı bilgi edinir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türklerdeki Dağ, Taş, Ateş, Hava ve Su gibi doğa ile ilgili inançları ayırt edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İslamiyet öncesi inanç sistemlerini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Antik Türk Dini hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |