| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Terminoloji | AMH107 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | AMELİYATHANE HİZMETLERİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Muhammed Nazif GÜMÜŞ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Muhammed Nazif GÜMÜŞ |
| Amaç |
Sağlıkla ilgili temel tanım, kavram ve konuların ve buna paralel olarak gerekli tıbbi terminolojinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Eponimler, Akronimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler |
| Ders Kaynakları |
Sorumlu ders elemanı ders sunuları, ders kitapları, yayınlar
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev 1 | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 9 | 18 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 8 | 16 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 3 | 1 | 3 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Tıbbi Terminolojiye Giriş, terim kavramı ve sağlık terminolojisi | Tartışmalı Ders |
| 2 | Kardiyovasküler Sistemle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 3 | Solunum Sistemiyle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 4 | Göz-Kulak-Burun-Boğaz ile İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 5 | Sinir Sistemiyle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 6 | Endokrin Sistemle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 7 | Sindirim Sistemiyle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 8 | Aneztezi ve Cerrahi ile İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 9 | Kas-İskelet Sistemiyle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 10 | Ürogenital Sistemle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 11 | Acil ve İlkyardım İle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 12 | Farmakoloji İle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 13 | Radyoloji ve Nükleer Tıp İle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| 14 | Halk Sağlığı İle İlgili Tıbbi Terimler | Ders Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bir tıbbi terimin yapısını terminolojik olarak analiz edebilme yeteneğini kazanma | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Tıbbi terimleri meydana getiren kök, önek ve sonekleri analiz edebilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İnsan yapısına ilişkin temel tanım ve terimleri kavrar | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri kavrar | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bir tıbbi terimin yapısını terminolojik olarak analiz edebilme yeteneğini kazanma | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 5 | 5 | 3 | ;
| Tıbbi terimleri meydana getiren kök, önek ve sonekleri analiz edebilir | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 5 | 5 | 3 | ;
| İnsan yapısına ilişkin temel tanım ve terimleri kavrar | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 5 | 5 | 3 | ;
| Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri kavrar | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 5 | 5 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 5 | 5 | 3 |