Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ameliyathane Teknolojisi | AMH111 | 1 | 4 + 2 | 6,0 |
Birim Bölüm | AMELİYATHANE HİZMETLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Esma AYDIN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Esma AYDIN |
Amaç |
Öğrencilerin ameliyathane ortamını tanıyarak, ameliyathanenin fiziki yapısı ve fonksiyonel özellikleri. ameliyathanede kullanılan teknolojik araç-gereçleri ve kullanım alanlarını ve kullanım amaçlarını öğrenmeleridir. |
Ders İçeriği |
Ameliyathanenin fiziki yapısı ve fonksiyonel özellikleri. Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç-gereçleri ve kullanım alanları |
Ders Kaynakları |
Erdil, F., Özhan, E. N. (2001). Cerrahi hastalıklar Hemşireliği, Ankara:Tasarım Ofset. Uçak, H. (2009). Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri, Ankara: Ayrıntı Basımevi.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
60
|
Uygulama Dersleri
|
40
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 4 | 7 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,47 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sağlık Çalışanlarının Görevleri, Etkili İletişim, Ekip Çalışması | Tartışmalı Ders |
1 | İdeal Bir Ameliyathanenin Özellikleri | Tartışmalı Ders |
2 | Ameliyathanede Aydınlatma, Gaz Sistemi Teknolojisi, Ameliyat Masası Teknolojisi | Tartışmalı Ders |
3 | Koterler, Vakum ve Aspiratörler, Monitörler ve Diğer makinalar | Tartışmalı Ders |
4 | Endoskopik Görüntüleyiciler, Robotik Cerrahi | Tartışmalı Ders |
5 | Cerrahi Aletlerin Sınıflandırılması, Temel Bir Setin Özellikleri | Tartışmalı Ders |
6 | Tüm Branşlar Cerrahi El Aletleri, Ameliyat Ensturumanlarının Bakım ve Temizliği | Tartışmalı Ders |
7 | Özel Setler | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Kişisel Koruyucu Ekipmanlar, Ameliyathanede Cerrahi Asepsi | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Paketleme prensipleri, Mayo Masası Hazırlanması, Alet Malzeme Sayımı ve Kayıt, Güvenli Cerrahi Kontrol Listesi | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Hasta Kabulü- Hasta Değerlendirme- Hasta Transferi Teknolojileri, Pozisyon Verme ve Pozisyon Destek Materyallaeri | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Cerrahi Sütur Materyalleri ve Cerrahi Sütür Teknikleri, Drenler | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Cerrahi Örnekler, Patoloji Materyalleri, Yara Kapatma Yöntemleri, Pansuman Materyalleri | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Tıbbi Atık Teknolojisi, Risk Yönetimi, Çalışan, Çevre ve Hasta Güvenliği | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ameliyathane hizmetleri ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ameliyathane hizmetleri alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ameliyat öncesi hasta transferi ve ameliyat odasındaki tüm hazırlıkları yapar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ameliyat sonrası hasta transferi için araç ve gereç kullanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ameliyat öncesi, esnası ve sonrasında asepsi –antisepsi vb. kurallar çerçevesinde hastanın ve ekibin güvenliğini sağlar. Ameliyat sonrası cerrahi alet, malzemeleri ve cihazları yeniden kullanıma hazır hale getirir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ameliyathane hizmetleri ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ameliyathane hizmetleri alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ameliyat öncesi hasta transferi ve ameliyat odasındaki tüm hazırlıkları yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ameliyat sonrası hasta transferi için araç ve gereç kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ameliyat öncesi, esnası ve sonrasında asepsi –antisepsi vb. kurallar çerçevesinde hastanın ve ekibin güvenliğini sağlar. Ameliyat sonrası cerrahi alet, malzemeleri ve cihazları yeniden kullanıma hazır hale getirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |