Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sterilizasyon Esasları ve Yöntemleri | AMH102 | 2 | 2 + 2 | 4,0 |
Birim Bölüm | AMELİYATHANE HİZMETLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Esma AYDIN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Esma AYDIN |
Amaç |
Öğrencilere, ameliyathanede bulunan merkezi sterilizasyon ünitesinin özelliklerini, sterilizasyon ilkelerini ve yöntemlerini bilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları, Fiziksel sterilizasyon yöntemleri, Isı ile sterilizasyon, Nemli ısı ile sterilizasyon, Nemli ısı ile sterilizasyon, Kuru ısı ile sterilizasyon, Filtrasyonla sterilizasyon, Radyasyonla sterilizasyon, Sterilizasyon uygulamaları, Kimyasal sterilizasyon yöntemleri, Dezenfeksiyon işlemi, Dezenfektanlar, Dezenfektanların etki mekanizmaları konularından oluşmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Barlas N. Aytaçoğlu (Ed). Cerrahi Hemşireliği ve Ameliyathane Teknikerliği Ders Kitabı. Ankara: Hipokrat Yayınevi, 2019.
DAS Rehberi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
60
|
Uygulama Dersleri
|
40
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 10 | 20 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,43 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin Tanımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | Tartışmalı Ders |
2 | El Hijyeni (Cerrahi El Yıkama), Steril Eldiven Giyme, Steril Paket Açma, Steril Set Açma | Tartışmalı Ders |
3 | Sterilizasyon ve özellikleri, Dezenfeksiyon, Asepsi, Antisepsi | Tartışmalı Ders |
4 | Fiziksel Sterilizasyon Yöntemleri, Isı ile Sterilizasyon Yöntemleri-I | Tartışmalı Ders |
4 | Fiziksel Sterilizasyon Yöntemleri, Isı ile Sterilizasyon Yöntemleri-I | Tartışmalı Ders |
6 | Kimyasal Sterilizasyon Yöntemleri, Gaz ile Sterilizasyon Yöntemleri | Tartışmalı Ders |
7 | Hastane Enfeksiyonları ve Hastane Enfeksiyonlarından Korunma | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Dekontaminasyon | Tartışmalı Ders |
10 | Dezenfeksiyon ve Dezenfeksiyon Uygulamaları, Kimyasal Solüsyonlar | Tartışmalı Ders |
11 | Cerrahi Alet ve Malzemelerin Paketlenmesi | Tartışmalı Ders |
13 | Merkezi Sterilizasyon Ünitesi | Tartışmalı Ders |
14 | Merkezi Sterilizasyon Ünitesi Yönetici ve Personellerin Görev- Sorumlulukları | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahip olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahip olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |