Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hadis ve Kelam | TBA5007 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ALKAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Hadis ve kelam ilimleri arasındaki etkileşimi, her iki ilim dalına ait kavramlar, literatür, tartışma konuları üzerinden ortaya koymak; her iki ilim dalının tarihsel gelişimlerinde birbirini nasıl etkilediklerini göstermek. |
Ders İçeriği |
İslam tarihinde görülen fitne olayları, fitnetü'l-kübra kavramı, hicrî ikinci ve üçüncü asırlarda ortaya çıkan itikâdî fırkalar, bu fırkalar arasındaki kelâmî tartışmalar, hadis âlimlerinin bu tartışmalara yaklaşımı, hicri ikinci ve üçüncü asır hadis alimlerinin kelami görüşleri, itikadi ve kelami tartışmaların hadis musannefatına yansımaları, bid'at ve sünnet kavramları, bu kavramlar etrafındaki tartışmalar, hadisçiler ve kelamcılar arasındaki münakaşalar, hadisçiler tarafından kaleme alınan kelâmi içerikli literatür. |
Ders Kaynakları |
HADİS-KELAM İLİŞKİSİ, DR. ÖĞR ÜYESİ Süleyman KOYUNCU, SONÇAĞ AKADEMİ, 2021.
Ehl-i Hadîs’in Kelam’a Aidiyeti Sorunu, Bayram Çınar, Kitabe Yayınları, 2022. Hadisçilerle Kelamcılar Arasındaki Münakaşalar, Prof. Dr. Talat Koçyiğit, DİYANET VAKFI YAYINLARI. Kitabü's-sünne, Ahmed b. Hanbel. er-Red ale'z-zenadıka ve'l-Cehmiyye, Ahmed b. Hanbel. Te'vilu muhtelifi'l-hadis, İbn Kuteybe. |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İslam tarihinde görülen fitne olayları | Tartışmalı Ders |
2 | Hicrî ikinci asırda İslam toplumunda ortaya çıkan kelâmî tartışmalar | Tartışmalı Ders |
3 | Hicrî ikinci asrın kelâmî tartışmaları karşısında hadis alimlerinin tutumu | Tartışmalı Ders |
4 | Hicrî üçüncü asırda İslam toplumunda görülen kelâmî tartışmalar | Tartışmalı Ders |
5 | Hicrî üçüncü asrın kelâmî tartışmaları karşısında hadis âlimlerinin tutumu | Ders |
6 | Hadis âlimlerinin kelâmî konuları ele aldığı eserler ve oluşan literatür | Ders |
7 | Ahmed b. Hanbel'in Kitâbü’s-Sünne adlı eserinin incelenmesi | Ders |
8 | Ahmed b. Hanbel'in er-Red ʿale’z-zenâdıḳa ve’l-Cehmiyye adlı eserinin incelenmesi | Ders |
9 | Buhâr'i'nin el-Câmiu's-sahih'indeki Kitabü'l-iman bölümünün kelâm tartışmaları çerçevesinde incelenmesi | Ders |
10 | Buhâr'i'nin Ḫalḳu efʿâli’l-ʿibâd adlı eserinin kelâm tartışmaları çerçevesinde incelenmesi | Ders |
11 | İtikadi tartışmalar içerisinde bidat ve sünnet kavramlarının yeri | Ders |
12 | Bidat ve sünnet kavramları ile ilgili literatür | Ders |
13 | Kelamcılara göre hadis rivayetlerinin bilgi değeri | Ders |
14 | Hadislerin itikadi konularda delil olması ile ilgili hadisçi ve kelamcıların görüşleri | Ders |
15 | Hadisçilerle kelamcılar arasındaki münakaşalar | Ders |
16 | Hadisçilerle kelamcılar arasındaki münakaşalara örnek olarak İbn Kuteybe'nin Te'vilu muhtelifi'l-hadis adlı eserinin incelenmesi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Farkı İslami disiplinler arasındaki ilişkileri sorgulamayı öğrenir. | Ders | Dinleme ve anlamlandırma | |
Hadis ve kelam ilimlerinin tarih boyunca kesiştiği noktaları öğrenir. | Ders | Dinleme ve anlamlandırma | |
Hadisçilerle kelamcılar arasındaki yaklaşım farklılıklarının sebeplerini anlar. | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Farkı İslami disiplinler arasındaki ilişkileri sorgulamayı öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Hadis ve kelam ilimlerinin tarih boyunca kesiştiği noktaları öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Hadisçilerle kelamcılar arasındaki yaklaşım farklılıklarının sebeplerini anlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |