Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Klasik ve Modern Dönem Kelam Metinleri | TBA5024 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yasin İBRAHİM |
Ders Veren | |
Amaç |
İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâm alanında verilen eserleri orijinal dili ile okumayı, anlamayı ve meseleleri değerlendirebilmeyi sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Klasik kelam metinlerinin özellikleri, Klasik dönem kelamcılarının ve mezhepler tarihçilerinin inanç konularını ve mezhepleri ele alış yöntemleri, Başlangıç dönemi ile tedvin ve tasnif dönemine ait belli başlı eserler ve kelami açısından analizi, tarihi süreçte yazılmış olan eserlerin karşılaştırılması. |
Ders Kaynakları |
Ebu Hanife, İmam-ı Azam’ın Beş Eseri (metin ve çeviri), İstanbul 1992
Ebü’l-Hasan el-Eşari, el-İbane an Usuli’d-Diyane, Kahire 1987
Ebu Mansur el-Matüridi, Kitabü’t-Tevhid, İstanbul 2003
Ebü’l-Muin en-Nesefi, Tebsıratü’l-Edille, Ankara1993
Mecmua, Akaid Risaleleri, (Haz: Ali Nar), Beyan Yay., İstanbul 1998
İzmirli İ. Hakkı, Yeni İlm-i Kelam, İstanbul 1338-1341h.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
2 | Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
3 | Maturidi´nin Kitabu´t-Tevhid´i | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Geç dönem Mutezilî metinler: Kâdî Abdülcebbâr’ın el-Muhtasar fî usûli’d-dîn’i | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
5 | Şii kelâm eserleri: Şeyh Müfid’in Evâilü’l-makâlât’ı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
6 | Eş’arî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Bâkıllânî’nin Kitâbü’t-temhîd’i | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
7 | Mâtürîdî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Nesefî’nin Tebsıratü’l-edille’si | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
8 | Ara sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
9 | Fahreddîn er-Râzî’nin el-Muhassal’ı. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | Kelâmda şerh ve haşiye türü eserler: Cürcânî’nin Şerhu’l-Mevâkıf’ı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
11 | Taftazani´nin Şerhu´l-Akaid´i | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
12 | Yeni ilm-I kelâm dönemi eserleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
13 | Yeni İlmi Kelam adlı eserin içeriği | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
14 | Muhassal adlı eserin içeriği | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
15 | Final Sınavı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler | |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler | |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler | |
Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırabilme | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler | |
Kelâm eserlerinde farklı disiplinlerden alınan bilgi birikimine yer verilmesinin sebeplerini açıklayabilme. | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kelâm eserlerinde farklı disiplinlerden alınan bilgi birikimine yer verilmesinin sebeplerini açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |