Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Arap Zühd ve Hikmet Şairleri | TBA5040 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Adnan ARSLAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Dünya’nın fani ve insanın de içinde geçici bir misafir olduğu vurgusunu defalarca yineleyen Kur’an âyetleri ve Hadisler, Arap edebiyatında “fani dünya” temalı manzum ve mensur eserlerin yazılmasında etkili olmuştur. Klasik Arap şiirinde Abbasîler döneminden itibaren devam edegelen konulardan biri olan “fani dünya” ve “zühd” modern Arap edebiyatında da yerini almıştır. Klasik Arap şiirinde fani dünya ve zühd konulu şiir söyleyen şairlerin edebiyat yapmaktan çok “irşat” maksatlı hareket ettikleri ve öncelikli olarak “söz sanatları” konusunda yüzeysel düşünen halk kitlelerini hedef aldıkları görülmektedir. Modern Arap şiirinde ise romantizmin etkisiyle bir tür “fanilik ve zühd” işlenmiş olsa da amaç ve ele alınış bakımından bazı farklılıklar ortaya çıktığı görülmüştür. Bu derste söz konusu zühd ve hikmet temalı Arap şiirleri incelenecektir. |
Ders İçeriği |
Abbasi dönemi şiirine damgasını vuran zühd ve edebiyat temasında öne çıkan Ebu'l-Atahiye, Mahmud Verrâk vb. şairlerin zühd ve hikmet içerikli şiirlerinin biçim ve içerik bakımından incelemesi yapılır. Bu tür şiirlerin kaleme alınmasındaki tarihi ve felsefi arka planın üzerinde durulur. |
Ders Kaynakları |
Ahmed Bedewi, Arap edebiyatı,
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 10 | 6 | 60 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,06 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tasavvufi Şiir | Tartışmalı Ders |
2 | Zühd Şiiri | Tartışmalı Ders |
3 | Hikmet Şiiri | Tartışmalı Ders |
4 | Ebu'l-Atâhiye ve Şiiri | Tartışmalı Ders |
4 | Ebu'l-Atâhiye ve Şiiri | Tartışmalı Ders |
6 | Mahmûd Verrâk ve Şiiri | Tartışmalı Ders |
6 | Mahmûd Verrâk ve Şiiri | Tartışmalı Ders |
8 | Ebû Nuvâs ve Zühd Şiiri | Tartışmalı Ders |
8 | Ebû Nuvâs ve Zühd Şiiri | Tartışmalı Ders |
10 | Zühd Şiirinde Belli Akımlar | Tartışmalı Ders |
11 | Hikmet Şiirinde Belli Akımlar | Tartışmalı Ders |
12 | Modern Arap Şiirinde Zühd | Tartışmalı Ders |
13 | Modern Arap Şiirinde Hikmet | Tartışmalı Ders |
14 | Cahiliye Şiirinde Hikmet | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Arap zühd şairlerini tanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Arap hikmet şairlerini tanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Arap edebiyatında zühd ve hikmet akımları hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Arap zühd şiirlerini okuyarak manevi huzura ulaşır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Hikmet şiirlerinden edindiği ibret ve dersler ile hayat tecrübesi sahibi olur. Hayata ve olaylara olumlu bakmayı öğrenir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arap zühd şairlerini tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arap hikmet şairlerini tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arap edebiyatında zühd ve hikmet akımları hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arap zühd şiirlerini okuyarak manevi huzura ulaşır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Hikmet şiirlerinden edindiği ibret ve dersler ile hayat tecrübesi sahibi olur. Hayata ve olaylara olumlu bakmayı öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |