Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Dinî, Siyasî, Kültürel Yönüyle Alevilik-Bektâşîlik | TBA5049 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER |
Ders Veren | |
Amaç |
İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır. |
Ders İçeriği |
İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler. Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri Alevilik/Bektaşiliğin tarihi. Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili. Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır. |
Ders Kaynakları |
İlyas, Üzüm, Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevilik, İsam Yayınları, 2013.
Irene, Melikoff, Uyur İdik Uyardılar, Demos yayınları, 2015. Alevî Kimliği Hacı Bektaş-ı Velî |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler. | Tartışmalı Ders |
2 | Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri | Tartışmalı Ders |
3 | Alevilik/Bektaşiliğin tarihi. | Tartışmalı Ders |
4 | Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama. | Tartışmalı Ders |
5 | Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama. | Tartışmalı Ders |
6 | Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi. | Tartışmalı Ders |
7 | Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili. | Tartışmalı Ders |
8 | Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi. | Tartışmalı Ders |
9 | Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır. | Tartışmalı Ders |
10 | Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır. | Tartışmalı Ders |
11 | Cumhuriyet döneminde Alevilik, Aleviliğin kamusal alana açılması | Tartışmalı Ders |
12 | Modern dönemlerde Alevi kimliğini tanımlama çabaları | Tartışmalı Ders |
13 | Kamuoyunda Alevi açılımı olarak bilinen süreç ve Alevi cemaatin cumhuriyet tarihi boyunca ilk defa resmen muhatap alınması. | Tartışmalı Ders |
14 | Günümüzde Alevi cemaati, beklentiler, umutlar, hayal kırıklıkları, yeni yol haritaları. | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Alevilik kavramını bilir | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Bektaşilik kavramını bilir | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Alevi ve Bektaşi kavramlarını karşılaştırabilir | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alevilik kavramını bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bektaşilik kavramını bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Alevi ve Bektaşi kavramlarını karşılaştırabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |