Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Diksiyon ve Etkili Konuşma | EHB290 | 1 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | EVDE HASTA BAKIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Hilal KAYNAK AYDOĞMUŞ |
Ders Veren | |
Amaç |
Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak. |
Ders İçeriği |
Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır. |
Ders Kaynakları |
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er Diksiyon I, Milli Eğitim Bakanlığı, 2006, Ankara. TAŞER, Suat (2000). Konuşma Eğitimi, Papirüs Yayınları, İstanbul. YAMAN, Ertuğrul (2004). Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Gazi Kitabevi, Ankara. Diksiyon I, Milli Eğitim Bakanlığı, 2006, Ankara. TAŞER, Suat (2000). Konuşma Eğitimi, Papirüs Yayınları, İstanbul. YAMAN, Ertuğrul (2004). Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Gazi Kitabevi, Ankara. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Diksiyon kavramı ve tanımı, diksiyonun konuşmadaki önemi | Tartışmalı Ders |
1 | Dil ve diksiyonun iletişimdeki önemi, dersin içeriği ve amacı, derste kullanılacak kaynaklar hakkında bilgi. | |
2 | Dünya dilleri sınıflandırılması, lehçe, ağız ve şive kavramları | Ders |
2 | Öğrencilerin seçtikleri metinler üzerinden konuşma örneklerinin sunumu ve konuşma kusurlarının tespiti. | |
3 | Soluk alma ve soluk verme kavramları ve yöntermleri | Özel Destek / Yapısal Örnekler |
3 | Konuşmanın 3 temel ögesinden birincisi olan nefes alıp verme hakkında bilgi, nefes alıp verme uygulamaları. | |
4 | Diyaframa nefes alma ve diyaframda nefes kontrolü alıştırmaları | Özel Destek / Yapısal Örnekler |
4 | Konuşmanın ikinci ögesi olan artikülasyon (boğumlanma), tekerleme uygulamaları ve konuşmanın üçüncü ögesi olan ses, ses uygulamaları. | |
5 | Ses kavramı ve özellikleri | Ders |
5 | Ünlü ve ünsüz sesler, bunların başlıca özellikleri ve teşekkül noktaları. | |
6 | Tonlama, duraklama ve vurgulama kavramları | Tartışmalı Ders |
6 | Söz Durakları: Kısa süreli duraklar, normal duraklar ve uzun süreli duraklar. | |
7 | Türkçe'nin ses özellikleri | Ders |
7 | Türk dilinde yaygın olarak kullanılan bağlaçlar, bağlaç uygulamaları. | |
8 | Ünsüz harflerin söylenişleri | Ders |
8 | Ara Sınav Uygulaması | |
9 | Ünlü harflerin söylenişleri | Ders |
9 | Türk dilinde vurgu ve tonlama, metin üzerinde uygulama çalışması. | |
10 | Anlatım Biçimleri | Ders |
10 | Haber ve program metinleri üzerinden uygulama çalışması. | |
11 | Anlatım biçimleri metin okuma uygulaması | Sözlü |
11 | Doğaçlama konuşma uygulaması. (Anı, tanıtım vb. konularda doğaçlama konuşma uygulamaları) | |
13 | Diksiyon sunum uygulaması | Grup Çalışması |
12 | Kamera karşısında uygulama: haber, hava durumu vb. program sunumu. | |
13 | Diksiyon sunum uygulaması | Grup Çalışması |
13 | Kamera karşısında uygulama: haber, hava durumu vb. program sunumu. | |
13 | Diksiyon sunum uygulaması | Grup Çalışması |
14 | Dönem boyunca işlenen konuların gözden geçirilmesi ve genel değerlendirme. |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler. | |||
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler. | |||
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler. | |||
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler. | |||
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler. | |||
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |