Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Gelişim Teorileri | CGB5002 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö. |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Bu ders, yüz yüze eğitim yöntemi ile yürütülmektedir. Ders anlatımı; etkileşimli sunumlar, tartışmalar, vaka analizleri ve grup çalışmalarıyla desteklenmektedir. Öğrencilerin aktif katılımı teşvik edilerek, kuramsal bilgilerin uygulamalarla bütünleştirilmesi amaçlanmaktadır. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Medera HALMATOV |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin insan gelişimini açıklayan temel kuramsal yaklaşımları (psikanalitik, davranışçı, bilişsel, sosyal öğrenme, ekolojik ve çağdaş kuramlar) tanımalarını, bu kuramların tarihsel ve bilimsel bağlamlarını kavramalarını ve çocuk gelişimi alanında kuram–uygulama ilişkisini eleştirel bakış açısıyla değerlendirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, farklı kuramların güçlü ve sınırlı yönlerini analiz ederek, gelişimsel süreçleri anlamada çok yönlü bir bakış açısı kazanacaklardır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, çocuk gelişimi alanında temel gelişim kuramlarını kapsamaktadır. Ders kapsamında psikanalitik, davranışçı, bilişsel, sosyo-kültürel ve ekolojik kuramlar ele alınmakta; her kuramın temel kavramları, çocuk gelişimine bakış açıları ve eğitim uygulamalarına katkıları tartışılmaktadır. Ayrıca kuramların güçlü ve sınırlı yönleri karşılaştırmalı olarak değerlendirilmektedir. 📌 Course Content (English) This course covers the major developmental theories in the field of child development. It focuses on psychoanalytic, behavioral, cognitive, socio-cultural, and ecological theories, discussing their key concepts, perspectives on child development, and contributions to educational practices. In addition, the strengths and limitations of each theory are examined through a comparati |
Ders Kaynakları |
Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
Aydın, B. (2016). Çocuk ve Ergen Gelişimi. İstanbul: Nobel Yayıncılık. Berk, L. E. (2018). Yaşam Boyu Gelişim (7. Baskı). Boston: Pearson. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
2 | Derse giriş, gelişim psikolojisinin temel kavramları ve önemi | Sözlü |
2 | Gelişim teorilerine genel bakış, temel ilkeler | Ders |
3 | Psikanalitik kuram – Freud’un psikoseksüel gelişim evreleri | Ders Vaka Çalışması |
4 | Erikson’un psikososyal gelişim kuramı | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
5 | Davranışçı kuram – Pavlov, Skinner, Watson | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
6 | Sosyal öğrenme kuramı – Bandura | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
7 | Bilişsel gelişim kuramı – Piaget | Ders Vaka Çalışması |
8 | Vygotsky’nin sosyokültürel kuramı ve yakınsak gelişim alanı | Ders Vaka Çalışması |
9 | Bilgi işleme kuramı | Ders Vaka Çalışması |
10 | Etolojik kuram – Bowlby ve bağlanma teorisi | Ders Vaka Çalışması Seminer |
11 | Ekolojik sistemler kuramı – Bronfenbrenner | Ders Vaka Çalışması Seminer |
12 | Bilişsel davranışçı, nörogelişimsel yaklaşımlar | Ders Vaka Çalışması Seminer |
13 | Gelişim kuramlarının eğitim ve çocuk gelişimi uygulamalarına yansımaları | Ders Vaka Çalışması Seminer |
14 | Genel değerlendirme, tekrar, öğrenci sunumları | Ders Vaka Çalışması Seminer |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, gelişim psikolojisi alanındaki temel teorileri (Freud, Erikson, Piaget, Vygotsky, Bandura vb.) tanımlar ve karşılaştırır. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, gelişim teorilerinin temel kavramlarını açıklayarak bunları farklı gelişim dönemleriyle ilişkilendirir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, teorik yaklaşımları çocuk gelişimi uygulamalarında analiz eder ve değerlendirir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, farklı gelişim kuramlarını çağdaş araştırmalarla ilişkilendirir. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, gelişim kuramlarının eğitim programları ve uygulamaları üzerindeki etkilerini tartışır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, gelişim psikolojisi alanındaki temel teorileri (Freud, Erikson, Piaget, Vygotsky, Bandura vb.) tanımlar ve karşılaştırır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci, gelişim teorilerinin temel kavramlarını açıklayarak bunları farklı gelişim dönemleriyle ilişkilendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci, teorik yaklaşımları çocuk gelişimi uygulamalarında analiz eder ve değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci, farklı gelişim kuramlarını çağdaş araştırmalarla ilişkilendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenci, gelişim kuramlarının eğitim programları ve uygulamaları üzerindeki etkilerini tartışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - |