Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hastane ve Çocuk | CGB5009 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö. |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ |
Ders Veren | Doç. Dr. Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ |
Amaç |
Bu dersin amacı; hastaneye hazırlık sürecinden başlayarak, çocukların hastalık ve hastane deneyimlerini gelişimsel, psikososyal ve eğitsel açıdan değerlendirmektir. Öğrencilerin, hastanede yatan çocukların gelişimsel özelliklerini, haklarını ve aileleriyle yaşadıkları süreci çok yönlü olarak anlamaları, çocuk ve aileyle etkili iletişim kurabilmeleri, oyun ve eğitim gibi destekleyici uygulamaları tanıyıp geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca cerrahi girişim, akut, kronik ve ölümcül hastalık gibi özel durumlarda çocukların gelişimsel ve duygusal gereksinimlerini gözeterek uygun yaklaşımlar geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Ders kapsamında hastane ortamı ve hastalık kavramı hakkında genel bilgiler verilerek, çocukların ve ailelerinin hastaneye hazırlık sürecinde yaşadıkları deneyimler tartışılır. Hastanede yatan çocukların hakları ve gelişimsel özellikleri üzerinde durularak, çocuk ve ailelerle kurulacak iletişim becerileri geliştirilir. Cerrahi işlem uygulanacak, akut ya da kronik hastalığa sahip olan çocuklar ile ölümcül hastalığı bulunan çocuk ve ailelerinin yaşadıkları süreçler örneklerle ele alınır. Ölüm ve kayıp yaşayan çocuklar ve aileleriyle iletişimde dikkat edilmesi gereken noktalar vurgulanır. Bunun yanı sıra hastane okulları ve bu kurumların çocukların eğitim yaşamına katkısı incelenir. Çocukların hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun aracılığıyla desteklenmesi üzerinde durulur. |
Ders Kaynakları |
Mrazek, D. A. (2020). Effects of hospitalization on early child development. In A. Davids (Ed.), Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook (pp. 113–125). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-2725-7_9
World Health Organization. (2013). Pocket book of hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses (2nd ed.). World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/978-92-4-154837-3 Romito, B., Jewell, J., Jackson, M., AAP Committee on Hospital Care; Association of Child Life Professionals, Ernst, K., Hill, V., ... & Vinocur, C. (2021). Child life services. Pediatrics, 147(1), e2020040261. Fardell, J. E., Hu, N., Wakefield, C. E., Marshall, G., Bell, J., Lingam, R., & Nassar, N. (2023). Impact of hospitalizations due to chronic health conditions on early child development. Journal of Pediatric Psychology, 48(10), 799-811. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 16 | 1 | 16 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 20 | 1 | 20 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders ile ilgili genel bilgilendirme | Ders |
2 | Hastane ve hastalık hakkında genel bilgi | Ders |
3 | Hastaneye hazırlık süreci | Ders |
4 | Hastanede yatan çocukların hakları | Ders |
5 | Hastanede yatan çocukların gelişimsel özellikleri | Ders |
6 | Hastanede yatan çocuklar ve aileler ile iletişim | Ders |
7 | Cerrahi işlem uygulanacak çocuk ve aileleri | Ders |
8 | Akut bir hastalığa sahip olan çocuk ve aileleri | Ders |
9 | Kronik bir hastalığa sahip olan çocuk ve aileleri | Ders |
10 | Ölümcül hastalığı olan çocuk ve aileleri | |
11 | Çocuk, ölüm, kaybı olan çocuk ve aile ile iletişim | Ders |
12 | Hastane okulları | Ders |
13 | Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun | Ders |
14 | Genel tekrar ve değerlendirme | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören 0-18 yaş çocukların gelişim özelliklerini bilir. | Sunum / Seminer Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Hastanede kalan çocukların karşılaştığı problemleri açıklar | Sunum / Seminer Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri, eğitimleri ve tedavilerini destekleme konularında öneriler sunar. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Hasta çocukları hastane yaşantısına hazırlamaya ilişkin yöntemleri planlar. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Hasta çocuklarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören 0-18 yaş çocukların gelişim özelliklerini bilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | ;
Hastanede kalan çocukların karşılaştığı problemleri açıklar | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | ;
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri, eğitimleri ve tedavilerini destekleme konularında öneriler sunar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | ;
Hasta çocukları hastane yaşantısına hazırlamaya ilişkin yöntemleri planlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | ;
Hasta çocuklarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |