EN
  • Anasayfa
  • CGB5009 Hastane ve Çocuk (2025 - 2026 / 1. Yarıyıl)
  • EN
CGB5009 - Hastane ve Çocuk
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Hastane ve Çocuk CGB5009 1 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ
Ders Veren Doç. Dr. Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ
Amaç

Bu dersin amacı; hastaneye hazırlık sürecinden başlayarak, çocukların hastalık ve hastane deneyimlerini gelişimsel, psikososyal ve eğitsel açıdan değerlendirmektir. Öğrencilerin, hastanede yatan çocukların gelişimsel özelliklerini, haklarını ve aileleriyle yaşadıkları süreci çok yönlü olarak anlamaları, çocuk ve aileyle etkili iletişim kurabilmeleri, oyun ve eğitim gibi destekleyici uygulamaları tanıyıp geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca cerrahi girişim, akut, kronik ve ölümcül hastalık gibi özel durumlarda çocukların gelişimsel ve duygusal gereksinimlerini gözeterek uygun yaklaşımlar geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Ders kapsamında hastane ortamı ve hastalık kavramı hakkında genel bilgiler verilerek, çocukların ve ailelerinin hastaneye hazırlık sürecinde yaşadıkları deneyimler tartışılır. Hastanede yatan çocukların hakları ve gelişimsel özellikleri üzerinde durularak, çocuk ve ailelerle kurulacak iletişim becerileri geliştirilir. Cerrahi işlem uygulanacak, akut ya da kronik hastalığa sahip olan çocuklar ile ölümcül hastalığı bulunan çocuk ve ailelerinin yaşadıkları süreçler örneklerle ele alınır. Ölüm ve kayıp yaşayan çocuklar ve aileleriyle iletişimde dikkat edilmesi gereken noktalar vurgulanır. Bunun yanı sıra hastane okulları ve bu kurumların çocukların eğitim yaşamına katkısı incelenir. Çocukların hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun aracılığıyla desteklenmesi üzerinde durulur.

Ders Kaynakları Mrazek, D. A. (2020). Effects of hospitalization on early child development. In A. Davids (Ed.), Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook (pp. 113–125). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-2725-7_9
World Health Organization. (2013). Pocket book of hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses (2nd ed.). World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/978-92-4-154837-3
Romito, B., Jewell, J., Jackson, M., AAP Committee on Hospital Care; Association of Child Life Professionals, Ernst, K., Hill, V., ... & Vinocur, C. (2021). Child life services. Pediatrics, 147(1), e2020040261.
Fardell, J. E., Hu, N., Wakefield, C. E., Marshall, G., Bell, J., Lingam, R., & Nassar, N. (2023). Impact of hospitalizations due to chronic health conditions on early child development. Journal of Pediatric Psychology, 48(10), 799-811.
Açıldığı Öğretim Yılı 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 14 42
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Ara Sınav 2 Ara Sınav 2 16 1 16
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 20 1 20
Ödev 1 Ödev 1 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Ders ile ilgili genel bilgilendirme Ders
2 Hastane ve hastalık hakkında genel bilgi Ders
3 Hastaneye hazırlık süreci Ders
4 Hastanede yatan çocukların hakları Ders
5 Hastanede yatan çocukların gelişimsel özellikleri Ders
6 Hastanede yatan çocuklar ve aileler ile iletişim Ders
7 Cerrahi işlem uygulanacak çocuk ve aileleri Ders
8 Akut bir hastalığa sahip olan çocuk ve aileleri Ders
9 Kronik bir hastalığa sahip olan çocuk ve aileleri Ders
10 Ölümcül hastalığı olan çocuk ve aileleri
11 Çocuk, ölüm, kaybı olan çocuk ve aile ile iletişim Ders
12 Hastane okulları Ders
13 Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun Ders
14 Genel tekrar ve değerlendirme Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören 0-18 yaş çocukların gelişim özelliklerini bilir. Sunum / Seminer Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Hastanede kalan çocukların karşılaştığı problemleri açıklar Sunum / Seminer Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri, eğitimleri ve tedavilerini destekleme konularında öneriler sunar. Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
Hasta çocukları hastane yaşantısına hazırlamaya ilişkin yöntemleri planlar. Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
Hasta çocuklarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören 0-18 yaş çocukların gelişim özelliklerini bilir. 4 4 4 4 4 - - - -
Hastanede kalan çocukların karşılaştığı problemleri açıklar 4 4 4 4 4 - - - -
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri, eğitimleri ve tedavilerini destekleme konularında öneriler sunar. 4 4 4 4 4 - - - -
Hasta çocukları hastane yaşantısına hazırlamaya ilişkin yöntemleri planlar. 4 4 4 4 4 - - - -
Hasta çocuklarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir. 4 4 4 4 4 - - - -
Ortalama Değer 4 4 4 4 4 - - - -