Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ölçek Geliştirme ve Kültürlerarası Ölçek Uyarlama | CGB5010 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö. |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. ÜMİT KAHRAMAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Eğitimde ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması süreçlerinde gerekli adımları uygulamalı olarak deneyimlemek ve bu süreçlerin planlanması, tasarlanması, uygulanması ile değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve beceri kazanmak |
Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında öğrenciler, ölçek geliştirme sürecinin temel aşamalarını, uygun ölçme ilkelerini ve geçerlik-güvenirlik analizlerini öğreneceklerdir. Ayrıca, kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında karşılaşılan güçlükler, uyarlama yöntemleri ve dikkat edilmesi gereken etik ve teknik hususlar ayrıntılı olarak tartışılacaktır. Ders, uygulamalı örnekler ve vaka çalışmalarıyla öğrencilerin teori ve pratiği bir arada deneyimlemesini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. |
Ders Kaynakları |
Aiken, L. R. (1997). Qustionnaires and inventories: Surveying opinions and assessing personality. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge. Wolf, R. M. (1988). Questionnaire. Educational reseach methodology and measurement (Ed. P.S.Keeves). Oxford: Pergaman Press.USA. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ölçme Araçlarına Giriş | Ders Beyin Fırtınası |
2 | Ölçme ve Değerlendirme Temelleri | Ders |
3 | Ölçek Geliştirmenin Temel Aşamaları | Ders |
4 | Madde Yazımı ve Ölçek Tasarımı | Ders |
5 | Ölçeğin Ön Denemesi ve Pilot Çalışmalar | Ders |
6 | Geçerlik Kavramları ve Analizleri I | Ders |
7 | Geçerlik Kavramları ve Analizleri II | Ders |
8 | Güvenirlik Kavramları ve Analizleri | Ders |
9 | Ölçek Uyarlama Süreçlerine Giriş | Ders |
10 | Dil ve Kültürel Uyarlama Teknikleri | Ders |
11 | Ölçek Uyarlamada Geçerlik ve Güvenirlik | Ders |
12 | Etik ve Teknik Hususlar | Ders |
13 | Uygulamalı Örnekler ve Vaka Çalışmaları I | Ders |
14 | Uygulamalı Örnekler ve Vaka Çalışmaları II / Dersin Kapanışı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ölçme araçlarının temel kavramlarını ve kullanım alanlarını tanımlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Ölçek geliştirme sürecinin temel aşamalarını açıklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Farklı madde türlerini (Likert, çoktan seçmeli, açık uçlu) tanır ve uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirir ve yorumlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Kültürler arası ölçme ve ölçek uyarlama sürecinde karşılaşılan güçlükleri tartışır. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Ölçek uyarlama sürecinde etik ve teknik hususları açıklar ve uygular. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ölçme araçlarının temel kavramlarını ve kullanım alanlarını tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ölçek geliştirme sürecinin temel aşamalarını açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Farklı madde türlerini (Likert, çoktan seçmeli, açık uçlu) tanır ve uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirir ve yorumlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kültürler arası ölçme ve ölçek uyarlama sürecinde karşılaşılan güçlükleri tartışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ölçek uyarlama sürecinde etik ve teknik hususları açıklar ve uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - |