Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Nitel Araştırma Yöntemleri | CGB5016 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö. |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. ÜMİT KAHRAMAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemlerini tanıtmak, araştırma problemlerini nitel bakış açısıyla ele alabilme, uygun veri toplama ve analiz tekniklerini kullanabilme, araştırma sürecini etik ilkelere uygun biçimde planlayıp yürütebilme yeterliliklerini kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Nitel araştırmanın tanımı, özellikleri ve temel ilkeleri Nitel ve nicel araştırma arasındaki farklılıklar Nitel araştırmada araştırma sorusu geliştirme Nitel araştırma desenleri (fenomenoloji, etnografi, durum çalışması, eylem araştırması, kuram oluşturma vb.) Nitel veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri Veri kaydı, düzenlenmesi ve transkripsiyon Nitel verilerin analizi (içerik analizi, betimsel analiz, tematik analiz vb.) Geçerlik, güvenirlik ve etik ilkeler Bulguların raporlanması ve nitel araştırma raporu yazımı Uygulamalı örnek çalışmalar ve öğrenci sunumları |
Ders Kaynakları |
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation (4th ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass. Qualitative Research & Evaluation Methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amaç, kapsam ve temel kavramlar | Ders |
2 | Nitel araştırmanın doğası, özellikleri ve tarihsel gelişimi | Ders |
3 | Nitel ve nicel araştırma arasındaki farklar, paradigmalar | Ders |
4 | Nitel araştırmada problem belirleme ve araştırma sorusu geliştirme | Ders |
5 | Nitel araştırma desenleri I (Fenomenoloji, Etnografi) | Ders |
6 | Nitel araştırma desenleri II (Durum Çalışması, Eylem Araştırması, Kuram Oluşturma) | Ders |
7 | Veri toplama yöntemleri I (Görüşme teknikleri) | Ders |
8 | Veri toplama yöntemleri II (Gözlem, doküman incelemesi) | Ders |
9 | Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri | Ders |
10 | Veri kaydı, düzenlenmesi ve transkripsiyon süreci | Ders |
12 | Nitel veri analizi II (Tematik analiz, kuram oluşturma süreci) | Ders |
13 | Geçerlik, güvenirlik, etik ilkeler ve araştırmada inandırıcılık | Ders |
14 | Bulguların raporlanması, öğrenci proje sunumları ve genel değerlendirme | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını, özelliklerini ve araştırma desenlerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Araştırma problemlerine uygun nitel araştırma soruları geliştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Görüşme, gözlem ve doküman incelemesi gibi nitel veri toplama tekniklerini planlayabilir ve uygulayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Toplanan verileri düzenleyebilir, transkripsiyon yapabilir ve uygun analiz yöntemleri (içerik analizi, tematik analiz vb.) ile yorumlayabilir. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Nitel araştırma raporu yazabilir, bulguları etik ilkelere uygun biçimde sunabilir ve araştırmanın geçerlik-güvenirliğini tartışabilir. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını, özelliklerini ve araştırma desenlerini açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Araştırma problemlerine uygun nitel araştırma soruları geliştirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Görüşme, gözlem ve doküman incelemesi gibi nitel veri toplama tekniklerini planlayabilir ve uygulayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Toplanan verileri düzenleyebilir, transkripsiyon yapabilir ve uygun analiz yöntemleri (içerik analizi, tematik analiz vb.) ile yorumlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Nitel araştırma raporu yazabilir, bulguları etik ilkelere uygun biçimde sunabilir ve araştırmanın geçerlik-güvenirliğini tartışabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - |