Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Biyokimya | DIY101 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | DİYALİZ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz-yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Merve KESKİN |
Ders Veren | Doç. Dr. Merve KESKİN |
Amaç |
Biyokimyasal olaylar ve bileşikleri hakkında bilgi edinebilme ve biyokimyanın önemini kavramak, |
Ders İçeriği |
Biyokimyaya giriş, biyokimyanın tanımı, kapsamı; Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemi; İnsan için önemli biyomoleküller, metabolizmanın tanımı ve sınıflandırılması; Metabolizma hakkında temel kavramlar; Karbohidratların yapısı, özellikleri ve metabolizması; Lipitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Aminoasitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Proteinlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Protein sentezi ve enzimler; Nükleik asitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Vitaminler; Su ve minerallerin metabolizması; Hormonlar |
Ders Kaynakları |
Biyokimya, David Hames and Nigel Hooper, 3. Baskıdan Çeviri, Editör: Yusuf Tutar, Hikmet Geçkil, Mehmet Karataş
Biyokimya,Keha, E.E. and Küfrevioğlu, İ. (2004). 3. Baskı, Aktif Yayınevi, Erzurum, Turkey. Ders Notları ve slaytlar |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 11 | 22 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş ve Biyokimya’nın tanımı, Biyokimya’nın Tanımı, Metabolizma’nın tanımı, Anabolizma, Katabolizma,Homeostazis | Ders |
2 | Proteinler ve amino asitler, Proteinlerin fonksiyonları, Amino asit yapısı, özellikleri ve sınıflandırılmaları, Peptidler ve proteinler, Proteinlerin doğal yapıları. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Enzimler, Koenzimler; Enzimler, koenzim, kofaktör ve prostetik grup tanımları, Enzimlerin Sınıflandırılması, Enzim aktivitesini etkileyen faktörler, Enzim inhibisyonu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
4 | Vitaminler, Vitaminlerin kaynakları, Vitaminlerin yapıları ve fonksiyonları, Suda çözünen vitaminler, Yağda çözünen vitaminler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
5 | Karbonhidratlar, Karbonhidratların tanımı yapısal özellikleri, Monosakkaritler, Disakkaritler, Oligo ve polisakkaritler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
6 | Karbonhidrat Metabolizması, Karbonhidratların sindirimi ve absorbsiyonu, Glikoliz, Glikojenez, Glukoneojenez, TCA döngüsü, Pentoz fosfat yolu, Oksidatif fosforilasyon | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
7 | Lipidler: Lipidlerin tanımı ve sınıflandırılması,Lipidlerin genel özellikleri, Lipidlerin sindirimi ve absorbsiyonu, Lipidlerin taşınması, Lipidlerin biyosentezi, Lipidlerin yıkımı(oksidasyonu) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
8 | ARA SINAV | Ders |
9 | Nükleotidler: Pürin ve pirimidin bazları, Nükleozidler, nükleotidler, Nükleik asitler DNA, RNA genel yapıları ve özellikleri, | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
10 | Genetik bilginin aktarımı, Protein biyosentezi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
11 | Mineraller: Organizmada bulunan ve biyolojik fonksiyonu olan mineraller ve eser elementler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
12 | Hormonlar: Tanım ve sınıflandırılmaları, Hipotalamusdan salgılalnan hormonlar, Hipofiz hormonları, Tiroid hormonları, Pankreas hormonları, Parathormon ve kalsitonin, Steroid hormonlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
13 | Asit-baz dengesi; Su ve elektrolitler, Organizmanın tampon sistemleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
14 | Final sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Metabolizma hakkında temel kavramları öğrenir | |||
Biyokimyasal olaylar ve reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olunur. | |||
Biyokimyanın insanlar ve diğer canlılar için önemini kavrar. | |||
Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemini öğrenir | |||
Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin metabolizmalarına ilişkin biyokimyasal yolaklar hakkında bilgi sahibi olur |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ |
---|---|
Metabolizma hakkında temel kavramları öğrenir | 5 | ;
Biyokimyasal olaylar ve reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olunur. | 5 | ;
Biyokimyanın insanlar ve diğer canlılar için önemini kavrar. | 5 | ;
Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemini öğrenir | 5 | ;
Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin metabolizmalarına ilişkin biyokimyasal yolaklar hakkında bilgi sahibi olur | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 |