Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Diyaliz Hastalarında Psikolojik Sorunlar | DIY223 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | DİYALİZ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Muhammed Nazif GÜMÜŞ |
Ders Veren | Öğr. Gör. Muhammed Nazif GÜMÜŞ |
Amaç |
Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına ve bu sorunlara yaklaşımlara, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar. |
Ders İçeriği |
Bu ders; 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları,3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri,6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri,7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ,8. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar,9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar,10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri,11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri,12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri,13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması,14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Ders Kaynakları |
Öğretim üyesinin ders notları.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 35 |
Ödev 1 | 15 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 1 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,27 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları | Sözlü Ders |
2 | 2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları | Sözlü Ders |
3 | 3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi | |
4 | 4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci | Sözlü |
5 | 5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri | Sözlü |
6 | 6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri | Sözlü |
7 | 7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar | Sözlü |
8 | 8. Mental problems and illnesses seen in dialysis patients | Ders Sözlü |
9 | 9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar | Ders Sözlü |
10 | 10. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşım örnekleri | Ders Sözlü |
11 | 11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri | Ders Sözlü |
12 | 12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri | Ders Sözlü |
13 | 13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması | Ders Sözlü |
14 | 14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması | Ders Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kronik hastalıkların ruh sağlığına etkisini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar. | Yazılı Sınav | Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar. | Yazılı Sınav | Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Diyaliz hastalarında en sık görülen ruhsal problemleri bilir. | Yazılı Sınav | Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Organ bağışı ve transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır. | Yazılı Sınav | Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kronik hastalıkların ruh sağlığına etkisini açıklar. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | ;
Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | ;
Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | ;
Diyaliz hastalarında en sık görülen ruhsal problemleri bilir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | ;
Organ bağışı ve transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | ;
Ortalama Değer | 3,2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4,8 | 3 | 3 |