| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İmal Usülleri | MAK247 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | MAKİNE |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bülent TURAN |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Abide Banu GÜNDÜZ ALTIOKKA |
| Amaç |
Döküm, birleştirmeler, kaynak, talaşlı imalat ve plastik şekil verme konusunda temel bilgilerin verildikten sonra hangi imal usulünün ne zaman seçilip kullanılabileceği konusunda öğrencileri örnekler ve çeşitli uygulamalarla bilgilendirilmesidir. |
| Ders İçeriği |
İmalat nedir, ihtiyaç, tasarım ve imalat ilişkisi, Temel imalat yöntemleri; döküm, döküm yöntemleri, birleştirme yöntemleri: sökülebilir birleştirmeler, sökülemez birleştirmeler, kaynak, kaynak çeşitleri: oksi-gaz kaynağı, ark kaynağı, MIG/MAG kaynağı, TIG/WIG kaynağı, Plastik Şekil Verme, talaşlı imalat yöntemleri, üretim yöntemlerinin karşılaştırılması ve üretim yönteminin seçimi. |
| Ders Kaynakları |
Ders notları, http://web.bilecik.edu.tr/bulent-turan
Ahmet ARAL, İmal Usulleri Ders Notları İmal Usulleri, Selahaddin Anık, 2006 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
70
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
30
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 12 | 24 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
| Final | Final | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve temel kavramlar | |
| 2 | İhtiyaç, Tasarım ve İmalat İlişkisi. Örnek ürünler | |
| 3 | Döküm yönteminin ilkeleri ve kum kalıba döküm | |
| 4 | Metal kalıba, basınçlı, hassas vb döküm yöntemleri, Döküm hataları ve kalıplama uygulaması | |
| 5 | Birleştirmeler ve çeşitleri, birleştirme elemanları, vidaların sınıflandılması | |
| 6 | Kaynak yönteminin ilkeleri ve yöntemleri | |
| 7 | Oksi-Asetilen gaz kaynağı, Elektrik ark kaynağı ve uygulaması | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | MIG/MAG ve TIG/WIG kaynağı ve diğer kaynak çeşitleri | |
| 10 | Talaşlı imalat, kesme hızı ve devir sayısı ve hesaplamaları | |
| 12 | Delme, Tornalama, Frezeleme ve Taşlama, ve uygulamaları | |
| 12 | Delme, Tornalama, Frezeleme ve Taşlama, ve uygulamaları | |
| 12 | Delme, Tornalama, Frezeleme ve Taşlama, ve uygulamaları | |
| 14 | Plastik Şekil Verme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İmalat, imal usulleri ve sınıflandırlamarı hakkında tanımlar yapar. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Döküm ve çeşitleri hakkında bilgi verir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| İhtiyaç, tasarım ve imalat ilişkisini açıklar | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Talaşlı imalat ve yöntemleri hakkında bilgi verir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Birleştirmeleri ve kaynak ile ilgili kavramları açıklar. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İmalat, imal usulleri ve sınıflandırlamarı hakkında tanımlar yapar. | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Döküm ve çeşitleri hakkında bilgi verir. | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| İhtiyaç, tasarım ve imalat ilişkisini açıklar | 2 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Talaşlı imalat ve yöntemleri hakkında bilgi verir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Birleştirmeleri ve kaynak ile ilgili kavramları açıklar. | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 3,4 | 3,6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |