Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilgisayar Destekli Tasarım | BDT101 | 2 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | MAKİNE |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim, Çizim Uygulamaları Soru Cevap |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Telat TÜRKYILMAZ |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Telat TÜRKYILMAZ |
Amaç |
Bu dersin amacı öğrencilerin makine parçalarının iki ve üç boyutlu imalat ve teknik resim okuyabilmelerini ve bunların montaj. Öğrenciler makine parçalarının yüzey ve katı modellerini CAD programları kullanarak çizebilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Montaj çizimleri, malzeme listesi, civata, mil-göbek bağlantıları ve çizimleri, dişli çarkların tanıtılması ve çizimleri, montaj kuralları, dönme hareketi ve vida mekanizmaları, tolerans ve shrink-fit, montaj, kaynak ve çelik konstrüksiyon resimleri, uygulamalar. |
Ders Kaynakları |
Autocad 2018 Mehmet Şamil Demiryürek
AutoCAD ile Çizim ve Modelleme, M., Gülesin, A., Güllü, Ö., Avcı, G., Akdoğan, Asil yayın Autocad 2006 ile Çizim ve Tasarım, M., Nalbant, Alfa Yayınları, Ankara, 2005 Autocad 2009, MURATHAN YAYINEVİ , Murat CAN Autocad 2000, AKADEMİ YAYINEVİ , Murat CAN M. Bağcı, 'Teknik Resim' Cilt I, Birsen Yayınevi, İ stanbul 2000 Autocad Ders Notları,Telat TÜRKYILMAZ |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 13 | 39 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,25 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | CAD programının tanıtılması dosyaların kaydedilmesi ve yeniden açılması. Temel çizim ve ölçülendirme ayarların yapılması(LAYER, LINETYPE, DDIM, OSNAP) ve bu ayarların şablon yardımıyla kullanımı. Osnaplar (END,MID,CEN, NOD, QUA, INT, EXT,INS, PER, TAN, NEA, APP, PAR) | |
2 | LINE, DIMLIN ve COPY kullanarak basit görünüşlerin çiziminin tanıtılması | |
3 | OSNAP, LINE ve DIMLIN komutlarından yararlanarak basit görünüş çizimi ile ilgili uygulama sınavı | |
4 | Çizimlerde Çizgilere ilave olarak yay ve çemberlerin kullanılması (LINE, CIRCLE, ARC), Ölçülendirme komutlarının tanıtılması (DIMLIN, DIMRAD, DIMANG, DAL) | |
5 | Çizgi, Yay, çember ve ölçülendirme içeren çizim uygulama sınavı. (LINE, CIRCLE, ARC, DIMLIN, DIMRAD, DIMANG, DAL) kom utları kullanımı. | |
6 | Basit eğik ve izometrik perspektifler için gerekli ayarların yapılması (STYLE, DIMSTYLE, LAYER, LINETYPE, DDRMODES, OSNAP), F5 ile çizgi yönlendirme, ölçülendirme yapılması ve ayarlanması(DAL, OBLIQUE) | |
7 | Eğik ve izometrik perspektiflerle ilgili uyguma sınavı. Yay ve çemberler içeren eğik ve izometrik perspektiflerin tanıtılması. | |
8 | Yay ve çemberler içeren eğik ve izometrik perspektifler için gerekli ayarların yapılması (STYLE, DIMSTYLE, LAYER, LINETYPE, DDRMODES, OSNAP), F5 İle çizgi yönlendirme, ölçülendirilme (DAL), ölçülendirme düzeltme yapılması (OBLIQUE) | |
9 | Yay ve çemberler içeren eğik ve izometrik perspektifler ile ilgili uygulama sınavı. Basit izometrik (30derece) perspektiflerin katı modellerinin çizilmesi için gerekli ayarlar (COLOR, ORBIT, OSNAP) Çizim komutları (LINE, REGION, EXTRUDE, ROTATE3D, SLICE, SUBTRACT, UNION, MOVE, COPY) | |
10 | Basit izometrik perspektiflerin katı model sınavı. Yuvarlak köşe ve delikler içeren katı model çizimlerinin tanıtılması (COLOR, ORBIT, OSNAP, LINE, CIRCLE, REGION, EXTRUDE, ROTATE3D, SLICE,SUBTRACT, UNION, MOVE, COPY) | |
11 | Yuvarlak köşe ve delikler içeren izometrik perspektiflerin katı model sınavı. Kesit görünüşler, tam kesit, yarım kesit. | |
12 | Vida, civata ve somun çizimleri | |
13 | Dişli çark imalat çizimleri | |
14 | Montaj resimlerinin çizilmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Parçaların kesit görünüşlerini çizebilir | Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Bir cisme ait teknik resmi teknik resim kurallarına göre CAD ortamında çizer | Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Teknik bir parçanın resmini üç boyutlu katı model olarak çizebilir | Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Verilen bir teknik resmi okur ve anlamını kavrar | Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Çizdiği yapım resimlerinİ ölçülendirebilir | Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Parçaların kesit görünüşlerini çizebilir | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bir cisme ait teknik resmi teknik resim kurallarına göre CAD ortamında çizer | - | - | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | ;
Teknik bir parçanın resmini üç boyutlu katı model olarak çizebilir | 5 | 4 | 5 | - | - | 5 | - | 3 | 3 | - | - | - | - | ;
Verilen bir teknik resmi okur ve anlamını kavrar | 3 | 3 | 5 | 4 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | ;
Çizdiği yapım resimlerinİ ölçülendirebilir | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 1,6 | 1,4 | 5 | 1,6 | 0,6 | 2,8 | 0,8 | 0,6 | 0,6 | - | - | - | - |