| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Polimer Kimyası | KİM226 | 4 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | KİMYA TEKNOLOJİSİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Mesleki Seçmeli |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yasemin SAMAV (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Yasemin SAMAV |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerimizi temel polimer kimyası ve polimer malzemeler hakkında bilgilendirmektir. |
| Ders İçeriği |
Polimerleri ile ilgili kavramlar, tarihçesi ve gelişimi, polimerlerin stereokimyası, camsı geçiş sıcaklığı, kristalinite, polimerlerin çözünürlüğü,mol kütlesi tayin yöntemleri.Basamaklı polimerizasyon, radikalik polimerizasyon, iyonik polimerizasyon ve kinetikleri. |
| Ders Kaynakları |
Polimerlere Giriş, R.J.Young, P.A.Lovell, 2. Baskı, Stanley Thornes 2000
Polimer Kimyası , Mehmet Saçak, Gazi Kitabevi, 2004 Polimer Kimyası Bahattin Baysal, ODTÜ,1994 Polimer Sentezi, Paul Rempp, Edward Merrill, Newyork, 1986 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 5 | 5 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 14 | 14 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Polimer bilimi ve polimer endüstrisinin gelişimi nasıl başladı? | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 2 | Polimer nedir? Polimerlerin temel yapısına göre sınıflandırılmaları. | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 3 | Polimerlerin mekanizmasına göre sınıflandırılması, Polimerlerin taktisitesi, geometrik izomerleri | |
| 4 | Molekül ağırlığı ve dağılımı kavramı, osmometre yöntemleri ile molekül ağırlığı tayini | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 5 | Uç grup analizi,İntrinsik viskozite metodu ile molekül ağırlığı tayini | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 6 | Jel geçirgenlik kromatografisi ve Işık saçılımı metodu ile molekül ağırlığı tayini | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 7 | Basamaklı polimerizasyon, Carother’s teorisi, basamaklı polimerizasyon kinetiği | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 9 | Polimerizasyon sistemleri: Kütle, transesterifikasyon ve yüzeylerarası polimerizasyon yöntemleri | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 9 | Polimerizasyon sistemleri: Kütle, transesterifikasyon ve yüzeylerarası polimerizasyon yöntemleri | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 10 | Poliesterler,Poliamidler,Poliüretanlar | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 11 | Termoset polimerler | |
| 12 | Serbest radikal polimerizasyon:başlatıcılar, monomerler ve polimerleşme başamakları | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Polimerizasyon hızı, kinetik zincir uzunluğu,Zincir transferi | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 14 | Polimerizasyon önleyici ve geçiktiricileri ,Basamaklı ve radikal polimerizasyonun karşılaştırılması | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Polimerleri sentezleme yöntemlerini anlar ve basit bir polimer sentez yöntemini planlar | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Hem termoplastik hem de termoset polimerlerler olmak üzere belli başlı polimer tiplerinin kimyasını anlar | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Polimerlerin ortalama molekül ağırlığı ve dağılımını hesaplar | Yazılı Sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Basamaklı-büyüme ve zincir-büyüme polimerizasyon reaksiyonlarının temel mekanizmasını ve reaksiyon kinetiği ile ilintisini anlar | Yazılı Sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Makromolekül kimyası ile küçük molekül kimyası arasındaki temel farkları bilir | Yazılı Sınav | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Polimerleri sentezleme yöntemlerini anlar ve basit bir polimer sentez yöntemini planlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | ;
| Hem termoplastik hem de termoset polimerlerler olmak üzere belli başlı polimer tiplerinin kimyasını anlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | ;
| Polimerlerin ortalama molekül ağırlığı ve dağılımını hesaplar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | ;
| Basamaklı-büyüme ve zincir-büyüme polimerizasyon reaksiyonlarının temel mekanizmasını ve reaksiyon kinetiği ile ilintisini anlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | ;
| Makromolekül kimyası ile küçük molekül kimyası arasındaki temel farkları bilir | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 |