EN
  • Anasayfa
  • IKT308 İktisadi Düşünceler Tarihi (2023-2024 / 6. Yarıyıl)
  • EN
IKT308 - İktisadi Düşünceler Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İktisadi Düşünceler Tarihi IKT308 6 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
İKTİSAT
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM
Amaç

Genel iktisat bilimi içinde yer almış bulunan iktisat tarihi ve iktisadî sistemler gibi alanlar arasındaki ilişkilere dair açıklamalarda bulunmak, sosyal, siyasi ve ekonomik olaylar üzerinde düşünmüş, eserler vermiş fikir adamlarının, iktisat bilimine, iktisadî düşünce ve doktrinlere katkılarını ortaya çıkarabilmek ve İktisadî Düşünceler Tarihini, bir taraftan genel fikir ve bilim tarihinin bir parçası olarak, diğer taraftan da iktisat biliminin geriye doğru bakılması anlamına gelebilecek tarzda ve iktisat biliminin bir parçası olarak ele almaktır.

Ders İçeriği

Antik Çağ’dan günümüze iktisadi akımlar, farklılaşan toplum ve ekonomi ilişkileri ve buna bağlı olarak farklılaşan iktisadi düşünce okulları, bunlarla birlikte toplumların içinden geçtiği iktisadi gerçeklikler, dersin içeriğini oluşturmaktadır. İktisadın aydınlanma tarihi açısından pozitivist ve sosyal bilimler içinde var oluş süreci; Ortodoks, Heterodoks İktisat ayrımı ile normatif ve pozitif ayrımının ortaya konularak iktisatta bilgi, deney, zaman sorununun tartışılması ve Liberalizmde fiyat davranış, piyasa toplumu ve piyasa ekonomisi ilişkisi tartışılacaktır. Liberalizm, Merkantilizm, Fizyokrasi ve Devlet ilişkisi ortaya konularak, Klasik İktisatta Emek Değer Teorisi - Fiyat Teorisi irdelenecektir.

Ders Kaynakları HUNT, E. K. (2005) İktisadi Düşünce Tarihi, Dost Kitabevi
SKOUSEN, Mark (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Adres Yayınları
KÜÇÜKKALAY, A. Mesud (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Beta Basım Yayım
KAZGAN, Gülten (1980) İktisadi Düşünce veye Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi
SAVAŞ, Vural Fuat (1999) İktisadın Tarihi, Siyasal Kitabevi
Açıldığı Öğretim Yılı 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 50
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 6 1 6
Final Final 12 1 12
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin Çerçevesi: İktisadî Düşünce Tarihinin Metodolojik Temelleri (İktisadî Düşünce Tarihi Çalışmalarına Mutlakçı ve Göreceli Yaklaşımlar) Ders
2 Eski Yunan'da ve Orta çağlarda İktisadî Düşünce Ders
3 Merkantilist Doktrin ve Fizyokratik İktisadî Düşünce Ders
4 Klasik Politik İktisat I: Adam Smith Ders
5 Klasik Politik İktisat II: David Ricardo Ders
6 Klasik Politik İktisat III: Malthus, Say ve Senior Ders
7 Ara Sınav Ders
8 Klasik Politik İktisat'ın Eleştirileri: Karl Marx’ın Düşünce Sistemi Ders
9 Klasik İktisattan Neoklasik İktisada Geçiş Ders
10 Neoklasik Marjinalist İktisat I: Leon Walras and Genel İktisadi Denge Ders
11 Neoklasik Marjinalist İktisat II: Alfred Marshall ve Kısmî Denge Ders
12 Thorstein Veblen ve Kurumsalcılık Ders
13 20. Yüzyılda Makroiktistta Gelişmeler: J. M. Keynes ve Keynescilik Ders
14 Piero Sraffa ve Klasik Politik İktisadın Yeniden Canlanışı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
A. Smith, D. Ricardo’ya göre Emek Değer Teorisi ve Fiyat Teorisinin bağını kurarak, kapitalist sistemi işleten evrensel Üretim, Birikim ve Bölüşüm Teorilerinin inşa sürecini ortaya koymak. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
K.Marx, A.Smith ve D.Ricardo’ya göre Emek Değer Teorisi karşılaştırarak, Marxsist iktisat açısından kapitalist sistemin açmazlarını ortaya koyar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Tarihçi Okul yoluyla Klasik İktisat okulu’nun teorik ve metodolojik eksikliğini ortaya koyar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Klasik İktisatta göz ardı edilen kurumsal yapıya vurgu yaparak, hem kapitalist sistemin hem de iktisat biliminin evrimci niteliğini ortaya koyar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
A. Smith, D. Ricardo’ya göre Emek Değer Teorisi ve Fiyat Teorisinin bağını kurarak, kapitalist sistemi işleten evrensel Üretim, Birikim ve Bölüşüm Teorilerinin inşa sürecini ortaya koymak. 3 2 2 1 2 4 1 1 2 2 2 1 1
K.Marx, A.Smith ve D.Ricardo’ya göre Emek Değer Teorisi karşılaştırarak, Marxsist iktisat açısından kapitalist sistemin açmazlarını ortaya koyar. 3 2 2 1 2 4 1 1 2 2 2 1 1
Tarihçi Okul yoluyla Klasik İktisat okulu’nun teorik ve metodolojik eksikliğini ortaya koyar. 3 2 2 1 2 4 1 1 2 2 2 1 1
Klasik İktisatta göz ardı edilen kurumsal yapıya vurgu yaparak, hem kapitalist sistemin hem de iktisat biliminin evrimci niteliğini ortaya koyar. 3 2 2 1 2 4 1 1 2 2 2 1 1