| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türk İktisat Tarihi | IKT461 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | İKTİSAT |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
| Amaç |
Türkiye'nin iktisadi ve sosyal yapısının tarihsel süreçte gelişimini incelemek. |
| Ders İçeriği |
Son Dönem Osmanlı ekonomisi, Türkiye'de Cumhuriyet Dönemi, Devletçi Ekonomi Dönemi, 1945 Dönemi, Planlama Dönemi 1980 Küresel Entegrasyon Dönemi ekonomi ve politik kurumları analiz edilir. |
| Ders Kaynakları |
TABAKOĞLU, Ahmet (2012) Türkiye İktisat Tarihi, Dergâh Yayınları
PAMUK, Şevket (2019) Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları BORATAV, Korkut (2005) Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, İmge Yayınları KAZGAN, Gülten (2017) Tanzimat’tan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi, Bilgi Üniversitesi Yayınları PAMUK, Şevket (2018) Osmanlı Ekonomisinde Bağımlılık ve Büyüme (1820-1913), Türkiye İş Bankası Yayınları |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 30 | 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,06 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Türk iktisat tarihinin tanımı ve kaynakları | Ders |
| 2 | Osmanlı ekonomisine giriş: Nüfus, sosyal yapı, iskan ve yerleşim | Ders |
| 3 | Merkez maliyesi, hazine yönetimi, bütçeler: gelir kaynakları, bütçe giderleri | Ders |
| 4 | Timar sistemi: devlet, sipahi, reaya; tarım işletmelerinden alınan vergiler, sistemin bozulma nedenleri | Ders |
| 5 | İktisadi ve sosyal yönleriyle vakıf kurumu | Ders |
| 6 | Şehir ekonomisi, esnaf loncaları ve fiyatlar (narh uygulaması) | Ders |
| 7 | II. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e ekonomik yapı | Ders |
| 8 | Ara Sınav | Ders |
| 9 | Ekonomi Politikası Arayışları ve Yeniden İnşa (1923-1929) | Ders |
| 10 | Korumacı-Devletçi Kalkınma Modeline Geçiş (1929-1939) | Ders |
| 11 | II. Dünya Savaşı'nda Türk Ekonomisi | Ders |
| 12 | Dünya Ekonomisine Eklemlenme (1946-1961) | Ders |
| 13 | Dışa Bağımlı Gelişme Dönemi (1961-1980) | Ders |
| 14 | Ekonomide Dışa Açılma: Özal Dönemi | Ders |
| 15 | 1990'lı yıllardan günümüze ekonomik yapı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Osmanlı İmparatorluğu'nun iktisadi ve sosyal hayatını doğrudan etkileyen temel ilkeleri açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, Türkiye iktisat tarihindeki dönüşümleri ve kırılmaları tanımlayabilecektir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Osmanlı İmparatorluğu iktisadi ve sosyal yapısındaki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecek, bu dönüşüm ve kırılmaların Türkiye Cumhuriyeti'nin iktisadi ve sosyal yapısına etkilerini analiz edebilecektir.. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Cumhuriyet dönemi Türkiye İktisat Tarihindeki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı İmparatorluğu'nun iktisadi ve sosyal hayatını doğrudan etkileyen temel ilkeleri açıklayabilecektir. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
| Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, Türkiye iktisat tarihindeki dönüşümleri ve kırılmaları tanımlayabilecektir. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
| Osmanlı İmparatorluğu iktisadi ve sosyal yapısındaki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecek, bu dönüşüm ve kırılmaların Türkiye Cumhuriyeti'nin iktisadi ve sosyal yapısına etkilerini analiz edebilecektir.. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
| Cumhuriyet dönemi Türkiye İktisat Tarihindeki dönüşüm ve kırılmaları açıklayabilecektir. | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - | ;
| Ortalama Değer | 3 | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 3 | 5 | - |