| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türkiye - Avrupa Birliği Entegrasyon Süreci | SBK481 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İKTİSAT |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS (Yıl: 2022 - 2023) Doç. Dr. Görkem ALTINÖRS (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, değişen antlaşma yapısını, siyasi kurumlarını, karar alma süreçlerini ve temel politika alanlarını kapsamlı bir biçimde incelemektir. Ders, kurumsal tasarım tercihlerinden genişleme politikalarına, üye devletlerin öncelik ve beklentileri ile Birlik kurumlarının rolüne kadar uzanan bütünleşme dinamiklerini ele alır. Türkiye–AB ilişkileri ise hem tarihsel hem de güncel siyasal bağlamda değerlendirilerek, değişen uluslararası koşullar ışığında Türkiye’nin üyelik sürecini şekillendiren temel faktörler analiz edilir. |
| Ders İçeriği |
Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimi; bütünleşme kuramları; AB’nin kurumsal yapısı; karar alma süreçleri; temel politika alanları; AB’nin genişleme stratejileri; üye devletlerin tercih ve öncelikleri; değişen uluslararası ortamda Birliğin dönüşümü; Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimi, üyelik süreci, müzakere başlıkları, güncel siyasi tartışmalar ve geleceğe yönelik senaryolar. |
| Ders Kaynakları |
Ayhan Kaya, Senem Aydın-Düzgit, Yaprak Gürsoy, Özge Onursal Beşgül (der.) - Avrupa Birliği'ne Giriş: Tarih, Kurumlar ve Politikalar (İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları)
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2018 - 2019 2015 - 2016 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 1 | 2 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 1 | 2 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 5 | 1 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 43 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,69 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Ders tanıtımı, Avrupa bütünleşmesine giriş. | Ders |
| 2 | Federalizm, işlevselcilik ve neo-işlevselcilik kuramları. | Tartışmalı Ders |
| 3 | Hükümetlerarasıcılık ve liberal hükümetlerarasıcılık. | Küçük Grup Tartışması |
| 4 | AB kurumlarının yapısı. | Gösterim |
| 5 | Karar alma süreçleri ve müzakere mantığı. | Problem Çözme |
| 6 | Temel politika alanları (Ortak Pazar, Gümrük Birliği vb.). | Vaka Çalışması |
| 7 | AB genişleme politikası. | Beyin Fırtınası |
| 8 | Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel başlangıcı. | Seminer |
| 9 | 1999 Helsinki zirvesi ve adaylık süreci. | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Müzakere başlıkları, siyasi blokajlar. | Rol Yapma / Drama |
| 11 | Gümrük Birliği’nin güncellenmesi. | İnceleme / Anket Çalışması |
| 12 | Göç, vize serbestisi ve güvenlik işbirliği. | Panel |
| 13 | Güncel gelişmeler ve jeopolitik dönüşüm. | Konuk Konuşmacı |
| 14 | Genel değerlendirme ve Türkiye–AB ilişkilerinin geleceği. | Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, kurumsal yapısını ve karar alma süreçlerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Avrupa bütünleşmesi kuramlarını karşılaştırarak AB’nin siyasal ve yönetsel dinamiklerini analiz edebilir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimini değerlendirir ve üyelik sürecinin temel aşamalarını açıklar. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Türkiye’nin AB üyelik sürecini etkileyen ekonomik, siyasal ve uluslararası faktörleri bütüncül biçimde analiz edebilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, kurumsal yapısını ve karar alma süreçlerini açıklayabilir. | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | ;
| Avrupa bütünleşmesi kuramlarını karşılaştırarak AB’nin siyasal ve yönetsel dinamiklerini analiz edebilir. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | ;
| Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimini değerlendirir ve üyelik sürecinin temel aşamalarını açıklar. | 5 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| Türkiye’nin AB üyelik sürecini etkileyen ekonomik, siyasal ve uluslararası faktörleri bütüncül biçimde analiz edebilir. | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 2,5 | 3,25 | 3 | 2,5 | 2,75 | 2,75 | 2,25 | 1,5 | 2 | 1,75 | 2 | 2,75 |