| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Scada Sistemleri | ELO224 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | ELEKTRİK |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze olarak verilmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Ayça KIYAK YILDIRIM |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bilgisayarlı veri toplama ve kontrol sitemleri uygulamaları, SCADA sistemi kurma ve kayıt tutma işlemlerinin öğrenilmesi amaçlanmıştır. |
| Ders İçeriği |
Bilgisayar yardımı ile veri toplama ve işleme, uzaktan kontrol, scada programlarının incelenmesi, ileri düzey PLC uygulamaları ve operatör panel kullanılarak HMI tasarımlarının yapılmasından oluşmaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Endüstriye Dönük Uygulamalı SCADA Uygulamaları
TIA PORTAL ile Operatör Panel ve SCADA Programlama |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 14 | 28 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 24 | 1 | 24 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,31 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş gerçek zamanlı programlama yapan sistemlerin incelenmesi | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
| 2 | Bilgisayarlı Veri toplama ve kontrol için gerekli temel yazılım ve donanım | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
| 3 | WinCC Scada programının kurulumunun yapılması | Problem Çözme Beyin Fırtınası Grup Çalışması Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 4 | Yeni bir proje oluşturmak ve proje özelliklerinin belirlenmesi | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 5 | Etiket (Tag) kapasiteleri ve ilişkileri | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 6 | Ekran tasarımı, nesnelerin kütüphaneden seçilmesi ve kullanılması | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 7 | Port ayarlarının yapılması ve PLC ile haberleşme | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 8 | ARA SINAV /Sahadan gelen analog ve dijital işaretler ile kontrol işlemlerinin yapılması | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 9 | Ekrandan verilen komutlarla kontrol | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 10 | Alarm fonksiyonlarının incelenmesi | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 11 | Raporlama, arşiv fonksiyonlarının incelenmesi | |
| 12 | Örnek bir scada projesinin oluşturulması | |
| 13 | Operatör panel kullanımı | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| 14 | PLC ve operatör panel kullanımı ile ilgili örnek projeler | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bilgisayar destekli veri toplama ve kontrol hakkında bilgi edinir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| SCADA programlarıve WinCC scada programının kullanılmasını öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Sunum / Seminer | Problem Çözme Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| SCADA ve PLC ile haberleşme ve veri işlemleri, otomasyon, uzaktan kontrol sistemlerini öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar destekli veri toplama ve kontrol hakkında bilgi edinir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| SCADA programlarıve WinCC scada programının kullanılmasını öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| SCADA ve PLC ile haberleşme ve veri işlemleri, otomasyon, uzaktan kontrol sistemlerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |